X60-tåget hem. Det var ganska OK i tåget 22,6 grader men så hände något efter Västehaninge och det blev varmare och varmare och kvavt. 24 grader var det när jag gick av. Som sagt var, om man inte kan öppna fönstren så måste luftkonditioneringssystemet fungera. 3 minuters försening till Nynäshamn.
9 comments
Jag
- En Långpendlare.
- Från Nynäshamn, Sweden
- Jag är en som bor i Nynäshamn och jobbar i Stockholm. En långpendlare. Här beskriver jag mina resor och summerar hur mycket tid extra som genereras av förseningar på resorna. Normalt åker jag pendeltåg för att ta mig till mitt jobb.
Föregående inlägg
Arkiv
- januari 2006
- februari 2006
- mars 2006
- april 2006
- maj 2006
- juni 2006
- juli 2006
- augusti 2006
- september 2006
- oktober 2006
- november 2006
- december 2006
- januari 2007
- februari 2007
- mars 2007
- april 2007
- maj 2007
- juni 2007
- juli 2007
- augusti 2007
- september 2007
- oktober 2007
- februari 2008
- augusti 2008
- september 2008
- oktober 2008
- november 2008
- december 2008
Idag blir det bättre för alla nya tåg tycks vara indragna. 06.46 & 07.16 från Jakobsberg var indragna och Bålstatåget -8. Inte ett ord till förklaring.
Heja Stockholmståg.
Alla nya tåg x60, är indragna på oviss tid pga olika tekniska problem.
Problem med bromsskivor verkar det som enligt DN.
Jag kan blott och bart gratulera SL till att ha hittat ytterligare en (billig) bortförklaring till varför man inte sköter sitt jobb. Buss- och T-bana sköts föredömligt, varför inte pendeltågstrafiken?
Billig bortförklaring? Jag tycker det är bra att man går ut & förklarar vad problemet är. För min del är jag tacksam att de tar vagnarna ur trafik då jag ogärna åker med ett pendeltåg i 120 knyck som inte har fungerande bromsar. Det hade varit en annan femma om man inte gick ut & förklarade problemet, utan bara hänvisade till "tekniska problem". Sen att tillverkarna verkar vara ena riktiga bluffmakare, det är ju en annan sak oxå. Men att tycka att SL inte gör sitt jobb när man förklarar varför man tar bort vagnarna, det förstår jag inte.
Buss & t-bana har sina problem oxå, det sköts inte föredömligt. Eller vad sägs om brinnande tunnelbanevagnar på olika stationer de senaste året? Eller det kanske Per-Magnus Andersson tycker är föredömligt?
Mikael Lindskog jobbar f.ö inte på SL, han jobbar på Stockholmståg. Fel av DN.
Till AnonymAnanas: Bllig bortförklaring; Står man och väntar på ett pendeltåg som inte kommer blir man md all rätta frustrerad. Trist att man måste gå till denna blogg för att få veta orsaken, SL BORDE tala om vad som hänt på informationstavlorna. Tillverkarnas brist på ärlighet är SLs problem, det är av detta skojarföretag vi trafikanter köper våra färdbevis. Brinnande tunnelbanevagnar: Jämför med vägtrafiken, händer något där är det fullt acceptabelt. Det fall av brinnande T-banevagn jag känner till är den vagn som började brinna på Hjulsta(?) i våras. Efter denna incident togs åtskilliga vagnar ur trafik för undersökning. Jämför man T-banan och busstrafiken med pendeltågen ser man snabbt skillnaden. Jag är fullt medveten om att ett brinnande T-banetåg i värsta fall kostar människoliv. Jag är definitivt inte den som tror på statistik. Än en gång, hade SL gjort sina affärer med seriösa affärskompanjoner hade pendeltågstrafiken fungerat. I mina ögon är SL delvis inte ett seriöst företag, hur skall man då begära att deras affärskompanjoner är detta?
Till Pe-Magnus Andersson:
Jag vet precis hur det känns att stå & vänta på ett tåg som aldrig kommer, jag åker pendeltåg varje dag till & från jobbet. Men för det mesta skiter jag i vad den exakta anledningen till inställelsen är, bara jag får veta något.
Men jag skulle fortfarande vilja veta om du tycker att det är en billig bortförklaring när man talar om vad problemet är? Eller tycker du att man ska skita i den informationen & mörka?
Egentligen kan man inte jämföra pendeltåg med tunnelbana. Tunnelbanan är ett slutet system, med många fler tåg i omlopp & kortare avstånd mellan stationerna. Ett stopp pga vagnfel (vilket händer några gånger om dagen i alla fall) ger inte lika stora problem som det gör i pendeltrafiken. Ekvationen kan väl ses som: Längre avstånd=större problem. Kolla på Norrlanstågen, det är sällan de är mindre sena än 4 timmar.
Jag tror att det var ett tillfälle till som det brann förutom det i Hjulsta. Men det är anmärkningvärt är att de, Connex, släpper ut vagnarna som skulle besiktigas, innan de var klara. Personligen tror jag att säkerheten i pendel-och fjärrtågstrafiken är 100 gånger bättre än den i tunnelbanan. Men som sagt, man ska kanske inte jämföra eftersom det är så olika verksamheter.
Så länge vi har "konkurrens" på tågmarknaden, kommer vi får dras med uselt underhåll av både tåg & spår. För underhåll kostar & kostnader vill man ju inte ha om man måste driva ett vinstdrivande företag!
Jag tror inte allt skulle bli perfekt, men vi skulle vara på rätt väg om SL själva på nåt sätt bedrev pendeltågstrafiken.
Vad jag menar med billig bortförklaring är: Var finns de gamla tågen? Är de redan borttagna? Hur kan man om så är fallet ta bort befintlig, fungerande vagnpark innan man ens vet om de nya vagnarna fungerar?