En långpendlares funderingar

Eller hur mycket tid snor SL egentligen



I tid.


E-mail this post



Kom ihåg mig (?)



All personal information that you provide here will be governed by the Privacy Policy of Blogger.com. More...



Men oj vad kallt det var. 17,2 visade termometern när den bestämt sig. När det då fläktar kall luft så fryser jag. När jag sade till så fixade tågvärden i alla fall detta och när jag gick av så var vi uppe i 17,8 grader och det fläktade varmare luft. Tur att det går att fixa.

Ingen försening alls i dag. Härliga tider.


  1. Anonymous Anonym 

    Man undrar vad det är som gör att det skall vara så svårt att få vettig "inomhusmiljö" på ett nytt tåg (och nya bussar), Jag åker oftast bil till jobbet, detta gör jag i sveriges vanligaste bil (Volvo V70), denna är utrustad med s.k ECC (klimat anläggning) som de flesta nya bilar är utrustade med (enligt Volvo/saab i alla fall)), ECC fungerar på så sätt att man men en ratt (i vissa modeller +/- knapp) ställer in önskad temperatur, och efter en relativt kort tid (ca 15 min) så BLIR DET önskad temperatur +/- nån halv grad (och systemet tar hänsyn till öppnade dörrar , solinstrålning via en solinstrålnings sensor o.s.v o.s.v allt för att få en bra "inomhus"miljö i bilen, och det FUNKAR!), VAD är det som gör att det skall vara så OMÖJLIGT att få en vettig temperatur i bussar / tåg (ÄVEN på de nya??) Samma teknik som finns i de flesta nya bilar sedan länge borde väl kunna skruvas in i tågen/bussarna?!
    Är det tilverkarna som inte fixat detta ? (troligtvis inte) eller är det så enkelt att våra politiker har bestämt att det "inte behövs"? eller vad är felet ??
    Herregud, det är 2006 nu.

    OM tåg/buss skall kunna konkurera på allvar (och inte bara för den som av ekonomiska skäl inte har råd att ta bilen) så MÅSTE det bli mycket mer konkurenskraftigt att ta tågen/bussarna och då är PUNKTLIGHET,TURTÄTHET samt inte minst MILJÖN ombord mycket viktigt.

    /pendlare med bil som haft bra temp i bilen året om i minst 10 år nu som med spänning läser denna blogg nästan dagligen....

  2. Anonymous Anonym 

    Härligt. Läs på. Jag tänker fortsätta. :-)

    Skaffade en termometer för någon vecka sedan på Clas Ohlson så att man inte bara kan säga att det var nog 40 grader eftersom jag gjorde det och inte visste. Nu vet jag hur varmt/kallt det är även om det är litet knepigt att mäta på tåget.

  3. Anonymous Anonym 

    Temperaturen ska vara 17 grader i tåget! SL har beställt tågen så. Stockholmstågs reparatörer får inte gå in i systemet och ändra inställda 17 grader! Föraren kan ändra temperaturen vid sitt förarbord, men inte mera än +/- 2 grader från inställda 17 grader och då ändras det i hela tåget. Varje gång man byter ände på tåget försvinner den manuella ändringen. Att 17 grader är för kallt det har väl alla som åker tåget förstått.

    Att jämföra med en bil haltar lite. För det första fungerar regleringen av kylan i tåget eftersom det är 17 grader i tåget, annars skulle inte klagomålen vara så många mot kylan. För det andra väljer du själv vilken temperatur du vill ha i bilen. Allt flera bilar levereras med 2-zons klimatanläggning eftersom alla i bilen inte vill ha samma temperatur. Lite svårt att få till det så att alla i tåget kan välja sin egen temperatur!

  4. Anonymous Anonym 

    17 grader. Låter orimligt att beställa tåg som ska ha 17 grader. Är det för att man ska ha ytterkläder på vintern? Det borde gå att ända sommartid/vintertid åtminstone kan man tycka.

    Men i vissa tåg är temperaturen 21 grader vilket känns mer rimligt. Det faller inte inom +/- 2 grader så är det då ett fel i systemet eller går det att ändra på annat sätt?

  5. Anonymous Anonym 

    Är det 21 grader i tåget då är det fel på tåget!
    Det är sällan man kör omkring med de nya tågen där all temperaturreglering fungerar som den ska i hela tåget. Därför kan det vara 21 grader i en felaktig vagn, när andra vagnar har 17 grader.

  6. Anonymous Anonym 

    Till Hans, Du säger "Det är sällan man kör omkring med de nya tågen där all temperaturreglering fungerar som den ska i hela tåget"

    jag undrar: varför då?, min nya bil fungerade direkt från fabrik, de jag haft före fungerade också direkt från fabrik och ECC systemet fungerade HELA tiden jag hade bilarna, sommar (+30 grader) och vinter (+25 grader) likafullt så blir det önskad temp. inom 15 minuter.

    Vad är det som gör det så oerhört svårt att få tåg att funka?

    * De är för nya; "barnsjukdommar" hör man ibland.

    * "De är för gamla" skylls det på ibland.

    Jag fattar inte detta, det är 2006 nu.
    Borde gå att fixa.

Skicka en kommentar
  • En Långpendlare.
  • Från Nynäshamn, Sweden
  • Jag är en som bor i Nynäshamn och jobbar i Stockholm. En långpendlare. Här beskriver jag mina resor och summerar hur mycket tid extra som genereras av förseningar på resorna. Normalt åker jag pendeltåg för att ta mig till mitt jobb.

site hit counter

Site Feed