En långpendlares funderingar

Eller hur mycket tid snor SL egentligen



Vi får väl se...


E-mail this post



Kom ihåg mig (?)



All personal information that you provide here will be governed by the Privacy Policy of Blogger.com. More...



I morse var jag med i ett kort direktsänt inslag på TV4. Där togs problemet med pendeltrafiken upp. Många nya miljoner skall satsas på kollektivtrafiken i Stockholm. Har vi hört det förut? Straxt innan inslaget såg trafiken från Karlbergs station ut som på bilden till höger.

Pendeln från Nynäshamn gick i tid och jag åkte till Karlbegs station i dag. Där var vi 6 minuter försenade. Detta innebär 7 timmar försening med tiden i dag. Och jag har pendlat ovanligt litet i år!

Klicka på bilden här bredvid för att se inslaget i TV4 Stockholm. Någon som har en kommentar till vad de säger? Jag tycker att jag känner igen flosklerna sedan tidigare och man skall tänka på att det är valår. Jag tänker inte ropa hej förrens trafiken fungerar!


  1. Anonymous Anonym 

    Vi kanske sågs idag då... Jag kom med pendeln som kom in 2 minuter efter du tog bilden! :)

  2. Anonymous Anonym 

    He he.
    Ja förmodligen. Jag hade grå skidjacka, mössa och svart ryggsäck. Jag stod och väntade uppe i väntahallen och frös. Den vänthallen har inte mycket till värme.

  3. Anonymous Anonym 

    Jo, jag såg dig på TV eftersom jag streamade hemmifrån för att höra vad som hände. Och jag gick även en omväg till jobbet för att få en bild på TV4 bussen där du blev intervjuad. Men att komma ihåg någon som stod i vänthallen är inget jag skulle lyckas med om jag inte skulle letat aktivt.

    Nej, värmen är inget vidare. Vet ingen station som har något man kan kalla värme i vänthallen. Även fast vi har vinter varje år... De verkar glömma sådant eller inte bry sig när de ritar planerna för stationerna...

  4. Anonymous Anonym 

    Jag läste i dagens upplaga av Stockholms City att klagomålen på pendeltågstrafiken "är överdrivna". Äntligen har SL visat sitt rätta ansikte! Jag vet inte om vederbörande anser sig vara "felciterad", men som det såg ut på perrongen för avgående pendeltåg mot Kungsängen/Bålsta vid 16:40-tiden talar sitt tydliga språk! Knökfullt med SL-kunder som inte fick vad de betalat för! Den som gjorde uttalandet om "överdriften" har jämrat sig över trängseln i Tunnelbanan. (Han påstår sig själv åka tunnelbana till arbetsplatsen.)Självfallet; Denne SLs stöttepelare gör väl som alltför många andra makthavare: Skor sig själv först! Prova att åka Pendeltåg några gånger, sedan k-a-n-s-k-e verkligheten gör intrång i det från verkligheten avskärmade finrum som SL anser sig utgöra. Skylla ifrån sig på andra organisationer, bl a Banverket är bekvämt. SL får väl ta sitt ansvar (ett ord som förmodligen inte existerar i den organisationens ordlista). Det är ju trots allt av SL vi trafikanter köpt färdbevisen. Sedan får man göra upp med övriga affärskamrater. Skriva till SL tycks vara utsiktslöst, skriva om detta gangstersyndikat kanske får dem att vakna.

  5. Anonymous Anonym 

    Den där killen har med sitt uttalande i City idag också förlorat mitt förtroende. Minns ni när han var på väg med sin soffa? Han kom i alla fall aldrig till en station mellan Sollentuna och Märsta...

    I morse hade jag tur - pendeln norrut var 30 minuter försenad och jag fick det tåget som skulle gått två avgångar innan jag tänkte resa. Men det gick inte långt. I Upplands Väsby blev vi dumpade på perrongen "pga den stora förseningen". Istället för att fortsätta fick vi först byta perrong för att sen vänta (vid -10 grader) på det nästa tåget mot Märsta.

    Som tur var, så var det där tåget numera bara 10 minuter försenad och vi fick alla tag på Uppsalatåget - som som vanligt gick enligt tidtabellen....

  6. Anonymous Anonym 

    Håhå jaja, vad ska man säga? Alla skyller på varandra, ingen vill ta ansvar. Skönt att använda bilen istället, tyvärr är det inte helt fritt från problem heller, då infrastrukturen fortfarande är 20 år för gammal... Dags att flytta till "Norrland"? Att ta sig fram där går ju på nolltid!

  7. Anonymous Anonym 

    Snälla "Uwe"!

    Jag beundrar dig som varit så godtrogen gentemot överheten. Dessa karikatyrer på mänskliga varelser som idag styr och regerar inom SL kommer ALDRIG att låta sig konfronters med verkligheten på en knökfull perrong där man aldrig vet när, eller rättare sagt om pendeltåget kommer. Enligt deras synsätt är kundkretsen en skock gnälliga varelser som plötsligt ställer krav på dem, något som de ALDRIG upplvt tidigare. Om dessa golegarker haft minsta kunskap om vad som avses med ansvar för sitt arbete hade verkligheten sett annorlunda ut. Vinter i Norden existerar inte i deras medvetande. SL är fullt upptagna med att propagera för hur utsmyckningen på en del stationer ser ut, och därvid lär vi nog få nöja oss med deras kompetens. "Uwe" jag beundrar dig som in i det sista har haft förtroende för dessa mänskliga karikatyrer. Att pendeltågen varit utslitna i många år tycks komma som en chock. Att Banverket saknar kompetens är också en chock. I kungariket Sveige lever makthavarna på att svensken är dumsnäll och foglig. "Uwe", jag hyser den djupaste respekt för dig, jag trodde själv att SL ville kundernas bästa, ända tills jag själv denna vinter fick uppleva vad SL egentligen går för.
    SL har levt i sin skyddade verkstad alldeles för länge. Nu plötsligt, när Per Johnsson (ursäkta om jag stavat namnet fel) startat sin Blogg skyller SL (som trots allt har huvudansvaret) ifrån sig!!!!!!!

  8. Anonymous Anonym 

    Helt otroligt. Jag missade denna artikeln. Finns den att läsa på Internet? Vem var det som sade detta uttalande. Jag skulle gärna vilja visa den personen mina tider. Dessa är äkta och inte påhittade. Det är STORA problem med kollektivtrafiken. Jag skall snart skriva in min kväll och den var inte rolig!

  9. Anonymous Anonym 

    Det är inte först nu att de skyller ifrån sig. Och nu när det är vinter tycks alla har glömt problemen som kom (igen) med hösten. Hur i h*** kan löv på spåren ställer till nästan olösbara problem? År om år igen?

    När det är sommar, alla är på semester, då går tågen som klockor. Men bara när det inte är för varmt ty det finns ju ingen ventilation heller i vagnen!

    Jag har inte haft förtroende för SL - men när LJ kom, så hade jag ett litet hopp om att det bara kunde bli bättre...

    Förresten, så heter jag Uwe som är den tyska stavningan för Ove (och som uttalas precis som Ove). Inga citationstecken behövs...

  10. Anonymous Anonym 

    Hej POJ,

    både Metro och City hade långa artiklar om pendelkaoset idag. Citatet finns i City
    http://www.city.se/Arkiv/City/2006/03/City-2006-03-08.pdf på sida 4 nära slutet av artikeln.

    Metro hittar du här:
    http://www.metro.se/content/acrobat/stockholm/SESTO_20060308_A_Metro.pdf
    även där är det sida 4 som gäller.

    Uwe.

  11. Anonymous Anonym 

    Visste ni att Citypendeln för statistik över sin dålig tidhållning:
    http://www.citypendeln.se/punktlighet/femminuter.pdf

    eller mere optimistiskt:
    http://www.citypendeln.se/punktlighet/treminuter.pdf

    Man ser inte bara att det är värst i år, men också höstlövsdippen är klart under "alla" år. Jag undrar bara med vilken matematik dom bildar sina medelvärden....

  12. Anonymous Anonym 

    Hej alla hugade pendeltågsresenärer...

    Jag måste säga att jag blev väldigt positivt överraskad (=skitglad) när jag såg att en av oss pendlare fick framträda i Metro.

    Har skickat mail till SL med jämna mellanrum... senast igår som jag väntar på svar ifrån... Har gjort det tidigare, men får alltid så mesiga svar, som känns som en form av standardform... Och det har jag också fått bekrätat på den här bloggen.

    Det svar jag är mest nyfiken på är hur de ska motivera mig till att köpa ett månadsmärke.....

    Tjing!

    Helena

  13. Anonymous Anonym 

    Hej.
    Utnyttja gärna medierna mer konstruktivt.
    Vem blir först med att få personalen på tågen att meddela resenärerna att "det bästa botemedlet mot pendelns förseningar är att flytta till Malmö"?

Skicka en kommentar
  • En Långpendlare.
  • Från Nynäshamn, Sweden
  • Jag är en som bor i Nynäshamn och jobbar i Stockholm. En långpendlare. Här beskriver jag mina resor och summerar hur mycket tid extra som genereras av förseningar på resorna. Normalt åker jag pendeltåg för att ta mig till mitt jobb.

site hit counter

Site Feed