En långpendlares funderingar

Eller hur mycket tid snor SL egentligen



Tack alla arga, förbannade och sura människor...


E-mail this post



Kom ihåg mig (?)



All personal information that you provide here will be governed by the Privacy Policy of Blogger.com. More...



... för era synpunkter. Er input gör att jag "kör" vidare. Här är svar på en fråga som inkommit:
- Jag får sitta. Jag går på i Nynäs havsbad och där är det aldrig fullt. Därför kan jag utnyttja tiden till att exempelvis blogga. Men redan från Ösmo får en del stå. Jag tycker att det har skett mindre ofta nu sedan direktbussarna sats in.

Över till dagens hemresa. Kom upp från tunnelbanan för att mötas av en tavla jag inte ville se. Tåget försenat. Inget SMS ännu. Efter en stund till kommer SMS. Tåget försenat med upp till 10 minuter. När tåget kommer in är det fullt och när vi som står på perrongen går på så blir tåget överfullt och många får stå till Skogås. Där går många av så att alla kvarvarande får sitta. Efter ett växelfel precis innan Ösmo så börjar man oroas: Byta tåg i Ösmo? Men så blir det inte. Utan vi fortsätter söderut och kommer till slut fram med en försening på 26 minuter.

Jag har skickat brevet som jag skickade till SL till SLs styrelse i dag efter att ha fått dem inlagda här på bloggen. Vi får se vad jag får för svar därifrån.


  1. Anonymous Anonym 

    Det finns bara ett svar på pendeleländet. Flytta till Öresund. Dethär har pågått i 30 år och det har inte skapats reella förbättringar som lyfter situationen än. Det är helt enkelt politiskt beslutat att stockholms pendlare inte är nåt att stsa på, denhär situationen är permanent.
    Malmö är Sveriges framtid. Nästa gång pendeln krånglar se då till att personalen via högtalarsystemet meddelar resenärerna att, det bästa för att undvika denna situation är attflytta till Skåne.
    Där finns jobben, där kan man få en lön som är värd namnet.

  2. Anonymous Anonym 

    Idag skulle jag in till jobbet kl 20:00 på ett viktigt möte. Planerar att åka tåget 18:35 från Nynäsgård. 15 minuter försenat kommer tåget. Och tack och lov, värme i tåget för ovanlighetens skull. I Ösmo står tåget still till kl 19:11. Meddelande att det är oklart om vi kommer iväg. Det enda positiva är att dörrarna är stängda. En minut senare, alltså 19:12 åker tåget iväg. Kl 20:00 är tåget framme vid Stockholms Södra. 25 minuters försening. Jag missade 30 minuter av ett viktigt möte. Avdrag på lönen. Sl är skyldig mig 25 minuter bara i dag. Fyyy!

  3. Anonymous Anonym 

    Om vi lägger ihop våran förlorade tid så skulle det bli en rejäl "tidsklump". Ett stort samhällsekonomiskt tapp. Och då räknar man inte på det personliga lidandet som jag anser vara mycket större.

  4. Anonymous Anonym 

    Hej!

    Det lättar lite att läsa din blogg, själv pendlar jag mellan Skogås och Sundbyberg.
    Jag brukar skriva och klaga till SL och Citypendeln och brukar få allmänna beklaganden. Det kanske inte hjälper till att förbättra pendeltrafiken men det känns bättre att skriva av sig ;)
    Jag har nyligen skickat iväg ett mail till ovanstående och tänkte att några i SLs styrelse också skulle få en inblick i en väljares vardag. Jag hittar inte adresserna som du hade på din blogg, är de bortatagna? Du kanske kan vara bussig och sända mig dom?

    /Mvh Åke

  5. Anonymous Anonym 

    Hej Åke.
    Ja visst är det skönt att skriva av sig. Adresserna ligger i ett tidigare inlägg. Här är länken till det:
    3 saker

Skicka en kommentar
  • En Långpendlare.
  • Från Nynäshamn, Sweden
  • Jag är en som bor i Nynäshamn och jobbar i Stockholm. En långpendlare. Här beskriver jag mina resor och summerar hur mycket tid extra som genereras av förseningar på resorna. Normalt åker jag pendeltåg för att ta mig till mitt jobb.

site hit counter

Site Feed