I dag skickade jag följande brev till SL. Vi får se vad för respons jag får:
"Hej.
Jag heter Per Johnsson och pendlar nästan varje dag från Nynäshamn till Stockholm där jag jobbar. Jag har börjat att blogga om all försening som SL orsakar mig. Jag har fått uppmärksamhet i Nynäshamnsposten angående denna sida och jag har även vidarebefordrat informationen till kommunalråden i Nynäshamn. Länken till sidan kommer i slutet av detta brev.
Hittills i år så har jag 385 minuters, ca. 6,5 timmars, försening. Detta innebär en ungefärlig försening med 25 minuter per dag som jag utnyttjar kollektivtrafiken. Detta anser jag inte vara rimligt. Jag får avdrag för den tid jag inte jobbar. När blir det rimligt att kräva SL på pengar?
Att det händer saker så att trafiken får störningar kan jag acceptera men inte på detta sätt. Alla jag pratar med säger att den här vintern är den sämsta någonsin. Att sedan informationen som ges till resenärerna är under all kritik gör inte saken bättre. Det händer ofta att man undrar vad som händer. Är det då 10 minusgrader och man står i Ösmo (där man ofta blir dumpad) och väntar så känns det väldigt olustigt.
Jag har ca. 3 timmar pendling per dag vilket innebär att jag går hemifrån 07 och kommer hem 19. Jag har 3 barn som jag ser väldigt litet i veckorna och då är varje minut viktig. Att 25 minuter extra per dag försvinner är som jag sagt inte acceptabelt. Om jag vill vara säker på att komma fram i tid så är jag i dag tvungen att ta bilen.
Ur samhällsekonomisk synvinkel måste detta vara en otroligt dålig affär. Jag är inte ensam på tåget, oftast så står folk från Ösmo, så det är bara att multiplicera den förseningstid jag har med antalet resenärer så ser ni att det är en ansenlig tidsmassa. Förlusten i form av skatter och inkomster i pengar är naturligtvis stor men den personliga förlusten av tid anser jag vara mycket värre.
Vad gör SL för att dessa förseningar skall minimeras?
Jag förstår att ingen med vilje förstör tågtrafiken och saboterar men erat jobb är att se till att det flyter så bra som möjligt och att information om förseningar når ut till resenärerna.
Ni gör ett väldigt dåligt jobb just nu!
/Per
http://enlangpendlare.blogspot.com
"
"Hej.
Jag heter Per Johnsson och pendlar nästan varje dag från Nynäshamn till Stockholm där jag jobbar. Jag har börjat att blogga om all försening som SL orsakar mig. Jag har fått uppmärksamhet i Nynäshamnsposten angående denna sida och jag har även vidarebefordrat informationen till kommunalråden i Nynäshamn. Länken till sidan kommer i slutet av detta brev.
Hittills i år så har jag 385 minuters, ca. 6,5 timmars, försening. Detta innebär en ungefärlig försening med 25 minuter per dag som jag utnyttjar kollektivtrafiken. Detta anser jag inte vara rimligt. Jag får avdrag för den tid jag inte jobbar. När blir det rimligt att kräva SL på pengar?
Att det händer saker så att trafiken får störningar kan jag acceptera men inte på detta sätt. Alla jag pratar med säger att den här vintern är den sämsta någonsin. Att sedan informationen som ges till resenärerna är under all kritik gör inte saken bättre. Det händer ofta att man undrar vad som händer. Är det då 10 minusgrader och man står i Ösmo (där man ofta blir dumpad) och väntar så känns det väldigt olustigt.
Jag har ca. 3 timmar pendling per dag vilket innebär att jag går hemifrån 07 och kommer hem 19. Jag har 3 barn som jag ser väldigt litet i veckorna och då är varje minut viktig. Att 25 minuter extra per dag försvinner är som jag sagt inte acceptabelt. Om jag vill vara säker på att komma fram i tid så är jag i dag tvungen att ta bilen.
Ur samhällsekonomisk synvinkel måste detta vara en otroligt dålig affär. Jag är inte ensam på tåget, oftast så står folk från Ösmo, så det är bara att multiplicera den förseningstid jag har med antalet resenärer så ser ni att det är en ansenlig tidsmassa. Förlusten i form av skatter och inkomster i pengar är naturligtvis stor men den personliga förlusten av tid anser jag vara mycket värre.
Vad gör SL för att dessa förseningar skall minimeras?
Jag förstår att ingen med vilje förstör tågtrafiken och saboterar men erat jobb är att se till att det flyter så bra som möjligt och att information om förseningar når ut till resenärerna.
Ni gör ett väldigt dåligt jobb just nu!
/Per
http://enlangpendlare.blogspot.com
"
Jag
- En Långpendlare.
- Från Nynäshamn, Sweden
- Jag är en som bor i Nynäshamn och jobbar i Stockholm. En långpendlare. Här beskriver jag mina resor och summerar hur mycket tid extra som genereras av förseningar på resorna. Normalt åker jag pendeltåg för att ta mig till mitt jobb.
Föregående inlägg
Arkiv
- januari 2006
- februari 2006
- mars 2006
- april 2006
- maj 2006
- juni 2006
- juli 2006
- augusti 2006
- september 2006
- oktober 2006
- november 2006
- december 2006
- januari 2007
- februari 2007
- mars 2007
- april 2007
- maj 2007
- juni 2007
- juli 2007
- augusti 2007
- september 2007
- oktober 2007
- februari 2008
- augusti 2008
- september 2008
- oktober 2008
- november 2008
- december 2008
Ni gör ett väldigt dåligt jobb just nu!
Det håller jag med om! Nästan varje dag är Nynäshamns tåget försenad. Jag är utled på det.
Misstänker att de lär inte svara dig direkt!! Finns ju dock en jättebra lösning.. Rösta NEJ till trängselskatten och se till att 10-20% resenärer försvinner från tåg o bussar!