En långpendlares funderingar

Eller hur mycket tid snor SL egentligen



3 saker


E-mail this post



Kom ihåg mig (?)



All personal information that you provide here will be governed by the Privacy Policy of Blogger.com. More...



1 - Metro uppmärksammar problematiken med pendlingen. Min blogg får en artikel så nu får vi se hur detta påverkar läsningen av bloggen. Om du läst om bloggen i Metro, skriv gärna en kommentar.

2 - 3 minuter försening i dag. Pendeltåget kom in 3 minuter för sent. Eftersom det är en liten försening hann jag med tunnelbanan på ett bra sätt men tyvärr så var bussen 3 minuter försenad. Annars kan sådana små förseningar "ätas upp" av att jag har marginaler i resandet.

3 - Svar från SL. Jag fick svar från SL i går söndag! Fantastiskt att någon jobbar då för att svara på brev. Eller är det ett dataprogram som svarar automatiskt? Med tanke på "icke svaret" jag fick så undrar man... Jag klistrar in svaret nedan. Jag är verkligen inte nöjd med svaret och måste gå vidare för att få ett bättre svar.

"Hej Per.
Tack för ditt e-postbrev. P.g.a. en extrem stor anhopning av frågor och synpunkter kan jag bara ge dig ett allmänt svar om pendeltågsproblemen.

Jag är ledsen för de besvär som störningarna i pendeltågstrafiken orsakar dig, något jag uppriktigt beklagar.

SL och vår nuvarande partner Citypendeln har ambitionen att tågen ska följa tidtabellen.

Alla fel eller andra orsaker till förseningar som uppstår fortplantar sig i rälssystemet med en dominoeffekt eftersom det egentligen passerar fler tåg genom Stockholm än vad det finns utrymme för. Den södra infarten till Stockholms central består av två spår, samma antal som vid invigningen 1871. Denna getingmidja skapar problem för våra resenärer eftersom tågen får vänta på att komma fram. Spåren genom centrala Stockholm utnyttjas maximalt, vilket gör att infrastrukturen slits hårt och ofta kräver underhåll. Banverket bygger för närvarande ut infarten till Stockholms central vid Tegelbacken.

När kraftiga förseningar uppstår påverkar de även övriga tåg. Att gå ut med en exakt information är oftast svårt.

SL hyr banan av Statens Banverk. Det innebär att våra tåg går tillsammans med SJ:s och trafikledning sker av Banverkets personal.

De flesta tågen som vi använder är cirka 30 år gamla. Tågen går ibland sönder och vi tvingas ställa in avgångar. SL har beställt nya tåg och några av dem har redan börjat köra. Enligt planerna ska 2/3 delar av tågen vara av den nya X-60-typen 2007. På www.sl.se/press kan du läsa mer om de nya tågen. Dock förekommer som i all annan ny teknik s.k. barnsjukdomar som vi måste komma tillrätta med. Detta sker successivt.

När trafiken inte går efter tidtabellen och det befaras störningar finns det möjlighet att utnyttja vår resegaranti. Se särskild folder som finns i samtliga spärrar i SL-trafiken samt på vår webbsida "www.sl.se ". Vi är dock starkt medvetna om att taxi aldrig kan ersätta SL-trafiken och inte kan ses som något annat än en lösning för stunden, en hjälp för dig att komma i tid.

De åtgärder som SL vidtagit är förutom ovan nämnda tåganskaffningar och möjlighet att ta resegarantin även ett utbyte av entreprenör. Detta byte kommer att ske i mitten av juni. Stockholmståg som är den nya entreprenören är ett samägt bolag där SJ och Tågkompaniet är delägare.

Utöver detta pågår diskussioner mellan Banverket och SL om Banverkets roll och inverkan i vår pendeltågstrafik.

Ditt ärende är registrerat samt rapporterat till ansvariga inom vår organisation; synpunkterna kommer också att användas i vårt arbete med att förbättra kollektivtrafikens kvalitet.

Min förhoppning är att vi i framtiden bättre ska kunna motsvara dina förväntningar.

Vänliga hälsningar
Lo

SL Kundtjänst"


  1. Anonymous Anonym 

    Bra artikel!! Men du får ta o ändra nu så det blir PP.. PendlarPer som är ditt nya smeknamn.

    Älskar sådana icke-svar. Kommer ihåg när jag mejlade ICA. Man sålde förr 500g saltgurka för 20kr av märket ABC. Nu hade man bytt till Eget Varumärke. ICAs egna. Och sålde 400g saltgurka för samma pris.

    Frågade dem om det var deras nya driv och fick ett "hej o tack"-brev som inte ens nämna produkten!

  2. Anonymous Anonym 

    Hej Per
    Bra att du trycker på och uppmärksammar Stockholmarna på detta elände. Själv har jag börjat engagera mig i debatten om trängselskatten och detta är ett viktigt inlägg. Stockholmarna måste få veta allt som påvekas av trängselskatten för att kunna rösta med rätt underlag i september. Pressen (och politikerna) har en tendens att bara rapportera om hur många bilar som passerar genom tullarna varje dag. Den siffran säger oss ingenting annat än hur mycket staten får in i skatt dageligen av bilisterna. Kanske det är dags för SL att lägga in "biltull" som ersättningsmöjlighet i sin resegaranti? Många pendlare kan vid kraftiga förseningar ta sin egen bil istället. I dagsläget ersätter SL bara taxi, som kostar staten ca 10 gånger mer än en trängselavgift. Har vi inte slösat nog med statens utgifter på denna trängselskatt?
    Själv pendlar jag också med pendeltåg dagligen och inser precis som du - att det är ett lotteri om man ska komma fram i rimlig tid eller inte.

    Fortsätt med bloggen Per och visa politikerna!

  3. Anonymous Anonym 

    Hej jag är en stockholmare som bor ute på vischan nu för att utbilda mig.
    Kan lugnt säga att jag är extremt trött på att betala mycket för att komma försent. Ute på vischan håller bussarna tiden och vi åker gratis! Otroligt att det kan vara skillnad, visserligen är det inte lika ofta bussarna går som i Sthlm men ändå. Jag kan kalla det kvalité, bussarna är alltid rena och man får trevliga bemötande från alla chaufförer.

    I stockholm förlorar man så mycket tid. Jag skriver det här eftersom jag läste artikeln idag i Metro och jag tänkte att vi pendlare faktiskt förtjänar bättre i storstaden.

    Tack för mig :)

  4. Anonymous Anonym 

    Hej!

    Läste Metro idag, bra att detta uppmärksammas! Håller med tidigare kommentar om "icke-svaren" från SL. Jag har själv fått ett icke-svar när jag ställde frågan hur lång extratid de tycker det är rimligt att räkna med på morgonen för att komma i tid till jobbet. Jag tycker att jag måste åka orimligt tidigt för att komma i tid nämligen. Jag åker samma spår som du Per, men en kortare sträcka, från Farsta strand till Centralen. Detta är en sträcka som enl Sls hemsida borde ta ca 15-20 min. Jag åker hemifrån 1 timme innan jag börjar och till och med det är knappt vissa dagar..... Men som sagt, svaret jag fick hade inget med frågan att göra.

    Tack för en intressant blogg, :-)

  5. Anonymous Anonym 

    Varför kan inte Nynäshamn få en lika bra kollektivtrafik såsom tex Vallentuna med lika många invånare?
    Vallentuna har mellan 07.00 til 08.00 följande möjligheter att ta sig till Stockholm

    7 st tåg till Stockholm Östra
    6 st bussar 610 till Danderyds Sjukhus
    7 st bussar 608x till Humle gården.

    Alltså hela 20 avgångar...

    Nynäshamn/Ösmo har följande trafik.

    2 st pendeltåg (om man har tur...)
    1 st buss 847 till Västerhaninge

    3 st avgångar...

    Tycker ni att det är rimligt?
    Varför ska Nynäshamns och Ösmo borna ha det sämst?

    Man kan ju även undra varför SL bara sätter in bussar mellan Nynäshamn och Gullmarsplan, det åker ungefär lika många personer från Ösmo Station då man har ett stort upptagningsområde, Stora Vika, Sorunda, Muskö mfl.

  6. Anonymous Anonym 

    Här är de ansvariga för våran eländiga kollektivtrafik
    Det finns några till, men dessa är de ordinarie i SL:s Styrelse

    Anna Berger Kettner S Ordförande anna.berger.kettner@politik.sll.se
    mobil 070 - 738 00 32

    Getrud Brorsson MP 1:e vice ordförande gertrud.brorsson@politik.sll.se
    mobil 070 - 248 11 53

    Maria Wallhager FP 2:e viceordförande maria.wallhager@politik.sll.se
    mobil 070 - 737 41 91

    Christina Lyngå S Ledamot
    christina.lynga@politik.sll.se
    mobil 070 - 484 24 43

    Staffan Holmberg S Ledamot
    staffan.holmberg@politik.sll.se
    mobil 070 - 660 80 56


    Måns Almqvist V Ledamot
    mans.almqvist@politik.sll.se
    mobil 070 - 737 41 47

    Charlotte Broberg M Ledamot
    charlotte.broberg@moderat.se
    mobil 070 - 472 94 08

    Lennart Kalderén M Ledamot
    lennart.kalderen@salem.se
    mobil 070 - 623 29 00

    Michael Stjernström KD Ledamot
    michael.stjernström@politik.sll.se
    mobil 070 - 377 58 80

  7. Anonymous Anonym 

    Hej Per!

    Mycket bra att Du gör något i alla fall för att uppmärksamma detta elände. Man blir frustrerad varje morgon på pendeltågen. Liksom Du och en del andra har jag mailat SL ett antal gånger och fått precis samma svar som er andra. Det verkar vara standardfraser de använder. Jag och min kollega jämförda våra svar på jobbet idag och det stod EXAKT likadant. Skandal!
    Man kan inte boka något efter jobbet (hemmavid) eller ha en dräglig fritid eftersom man aldrig vet riktigt när man kommer hem. Själv försöker jag just nu söka jobb nära hemmet för att slippa detta elände.

    Som sagt, mycket bra att detta uppmärksammades i Metro idag och hoppas på konsekvenser. Tänk om vi svenskar kunde bli lite mer "osvenska" och göra uppror angående detta kaos som man gör i andra länder.

  8. Anonymous Anonym 

    känner igen mig. jag måste ta buss+pendeltåg+tvärbanan för att kunna ta mig till jobbet och hem...

  9. Anonymous Anonym 

    jag är lite nyfiken om du får sitta eller stå när du åker från Nynäs? Har du någon "nytta" av din pendlartid, kan du jobba?

    vi som hoppar på i Älvsjö får slå oss in i vagnarna. därefter packas vi stående på de mest förnedrande sätt. sedan står vi i 20 minuter innan vi släpps ut. Det är en ren förlust av tid, och vad skulle hända vid en eventuell
    olycka.
    hade jag kunnat läsa tidningen eller jobba lite grann så hade haft lite acceptans för pendlingen. men idag är pengar enda skälet.

    //tobbe

  10. Anonymous Anonym 

    Grattis! Du är ännu en mottagare av SLs nonsenssvar, jag har fått likadana "cut&paste". SL visar inte minst på detta sätt vilket enastående kundförakt man är mäktig.

    Idag tappade jag själv 25 minuter på inresan till stan och de 5 minuter pendeltåget var försenat på återresen måste räknas upp med ytterligare 10 eftersom anslutningsbussen inte väntade. Summa 40 förlorade minuter bara idag. Få är de dagar tåget inte är försenat i minst ena riktningen. Få är fullängdstågen. Än färre tågen utan ett eller flera avstängda dörrpar. Helt obefintliga är relevanta svar från SL.

    Det är utmärkt att du startat denna blog, det blir en referens att vända sig till, men jag tror inte att den kommer att få SL att ändra sig - vare sig vad gäller utförd trafik eller vad avser relevanta svar från "kundtjänst".

  11. Anonymous Anonym 

    Läste artikeln i Metro. Vem behöver pendeltåg? Inget går väl upp mot en rejäl snabbmarsch på morgonen..? :-)
    Per! Maila mig: dct@chello.se

    Sjölin

  12. Anonymous Anonym 

    Tack för en bra och relevant blogg.
    Jag nyttjar själv SLs pendeltåg mellan Jakobsberg och Stockholms Central och är djupt imponerad av SLs billiga bortförklaringar.
    SLs sätt att sköta sitt åtagande gentemot oss kunder får mig att tänka på en billig bilskojare som sålt en ny bil.Motorn skar, men eftersom den komponent som vållat haveriet kom från en underleverantör ville inte bilskojaren kännas vid reklamationen. Vi köper våra färdbevis av SL, som därefter fullständigt nonchalerar sin skyldighet att tillsammans med sina affärskompisar i detta ruttna gangstersyndikat uppfylla sina förpliktelser. Jag tror att de flesta av SLs resenärer vill göra rätt för sig. Det är synd att inte SL (med vilka vi gjort upp affären)likaledes fullföljer sina skyldigheter. Tänk om alla utnyttjade resegarantin! Varifrån skall de pengar tas som åtgår för utbetalning av denna?

    Per-Magnus Andersson

  13. Anonymous Anonym 

    hej!

    läste om din blog i metro idag, som flera andra här ;)

    skitbra att ngn skriver om pendeltågs-helvetet!

    jag har numera turen att plugga på södertörn i flemingsberg, & kan välja mellan buss & tåg..
    brukar bli buss för det mesta eftersom tåget ALLTID är försenat, till älvsjö och/eller från älvsjö till flemingsberg!

    hur svårt ska det vara egentligen?
    av ngn konstig anledning verkar hela sverige "glömma" bort att det blir vinter,
    så fort minsta snöflinga faller kollapsar hela allting!
    för att inte tala om LÖVHALKA!

    nej, om man skulle ta ett lån på 3 miljoner så man kan få en lägenhet innanför tullarna så man kan använda det mest pålitliga färdmedlet - fötterna!

    /sara

  14. Anonymous Anonym 

    Läste artikeln i Metro idag. Det var bra tajming, idag när en otrolig massa tåg var inställda och ännu fler försenade. Ja, det var faktiskt värre än vanligt.

    /kalle
    spärrvakt i skogås

  15. Anonymous Anonym 

    Tisdag 7 mars
    Kommer bussen och tåget?

    Anna Kettner, trafiklandstingsråd, talar om aktuella frågor inom kollektivtrafiken.

    Kl 19.00, Själagårdsgatan 13. Fri entré. Mellan 18.00-18.45 serveras en måltid för 40 kr.
    I samarbete med Gamla Stans soc.dem.förening.
    _________________


    Istället för att bara gnälla sluta betala och gå med planka www.planka.nu
    Du kommer inte i tid men du betalar inte SL's chefernas luxliv eller.

    Om du är trött på deras tomba ord och på deras resegaranti (som gäller bara om du är MYCKET för sen och din dag är redan förstord), kolla in på www.forenadependlare.se
    Här finns VÅR EGEN RESEGARANTI att printa ut.

    KRÄVA PENGARNA TILLBACKA!

  16. Anonymous Anonym 

    Tycker helt tvärtom mot dom flesta av er, att det INTE var ett nonsenssvar från SL. Det är ett helt korrekt brev med korrekta svar.

    Det ÄR den statliga myndigheten Banverket som ansvarar för signaler, växlar, kontaktledning, trafikledning, stationsutrop m.m. Att kapaciteten söderut från Stockholm inte förbättrats på över 100 år är inte SL:s fel utan det är statens ansvar att bygga ut sin järnväg.

    Att ett sent tåg ger en domino effekt och påverkar flera tåg är ju också sant oavsett om det sker i Stockholm, Göteborg, Tyskland m.fl. Tågtrafik är ett väldigt bundet system där den stora nackdelen är att det är svårt att på ett flexibelt sätt lösa en försening utan att det drabbar för många. Den stora fördelen är den stora kapaciteten när det gäller att frakta många människor eller mycket gods.

    Att järnvägen i Stockholm utnyttjas ÖVER sin kapacitetsgräns är också sant. Många tåg men större känslighet för störningar. Om tågen går med 1-2 minuters mellanrum behövs det inte mycket för att allt rasar.

    Det som behövs är att alla parter gemensamt tar itu med problemen utan att bolla över ansvaret på någon annan.

    * Banverket underhåller sin infrastruktur bättre och propagerar för en utbyggd spårkapacitet.

    * SL underhåller sin vagnpark bättre utan att dra in på underhållsåtgärder som man nu gjort på fordon X1/X10. SL har tyvärr dragit in på boggi/bromsrevisionerna på X1/X10 och den stora översynen Ö4. Dumsnålt SL!

    * Staten tar sitt ansvar och öronmärker pengar för spårutbyggnader i Stockholm, NU!

    * Den entrepenör som hyr SL:s fordon servar dom bättre och klagar på SL då dom vill införa allt för långa översynsintervaller. SL är som bekant vagnägare av alla spårfordon i Stockholm.

    * Resenärer ser sin del i det hela och utnyttjar hela tågens längd utan att trängas vid första/sista dörrparet. Den tid det tar innan resandeutbytet är klart vid första/sista dörrparet ligger i snitt på 20-30 sekunder EFTER att övriga dörrpar är "tomma". Lägg nu ihop 20-30 sekunder på varje station så har ni förklaringen till den förargliga 1-2 minutersförseningen på tågen under rusningen.
    Resenärer slutar rycka och slita i dörrarna så att dörrfel undviks. Ser man en stängande dörr är man för sent ute...! Åk till Tyskland t.ex så ser man en STOR skillnad i disciplinen. Disciplinen PÅVERKAR möjligheten att köra tågen i tid, trot eller ej. :-)


    //Dan G

  17. Anonymous Anonym 

    Snälla Per Gyllner!
    Hur i h-e kan Du befria SL från sitt ansvar? Vi som betalar för oss (och det gör säkert du också, ursäkta omm detta verkar vara ett påhopp på dig) gör affären med SL, följaktligen tycker man att SL BORDE ta sitt ansvar för transaktionen. Jag är definitivt inte ute efter att vare sig hänga eller försvara SL. Det är med den skumraskorganisationen vi resenärer gör upp våra affärer. Därefter är det SLs sak att komma överens med sina affärskumpaner. Som det ser ut idag funderar jag ofta på om SL hyrt in "målvakter" med vilka man delar ev fallskärmsutbetalningar när de egna befattningshavarna tröttnar och får för sig att gå in i väggen. Hårda ord/spekulationer? Inte alls, med tanke på att SL anser sitt misskötta uppdrag med Pendeltågen vara överdrivet.

  18. Anonymous Anonym 

    En fråga från en person som börjar ge upp resandet med kollektivtrafiken.....

    Någon som skickat en faktura till SL på förlorad arbetstid och privattid? Fått någon respons?
    Jag håller i alla fall på att sammanställa senaste 1,5 veckans stulna tid och ska skicka iväg.

    Tack för en bra blogg!

  19. Anonymous Anonym 

    Jag har provat flera gånger utan resultat, vilket egentligen är naturlig. Vem som helst kan skriva en sådan. Så jag tycker att det är bra om folk skriver sådana men du kommer inte att få några pengar. För att få det måste en stämning göras. Däremot så skulle jag m.fl. tycka att det var intressant att se hur mycket du förlorat.

  20. Anonymous Anonym 

    Vill påminna dag Gyllner om att Banverket bara har hand om spåren. Tågförarna är anställda hos Citypendeln, SL står för tågen, ett företag har hand om städningen på perrongerna, ett annat företag har hand om signalsystem och trafikinformation. Där jag bor, i huddinge körs t.ex. busslinje 742 av Busslink och den bussen jag oftast åker med, 705:an, av Swebus. Det är alltså en stor mängd byråkrati och blindhet i kollektivtrafiken. Men det är så det går när man privatiserar.

  21. Anonymous Anonym 

    Svar till POJ och de som vill veta...

    Tänkte avvakta denna vecka ut innan jag skickar fakturan som fr o m 7/3 till idag uppgår till förlorad arbetstid 190kr, förlorad privattid(samma taxa) 130 kr. (Min arbetsgivare har hjälpt mig att räkna ut min timlön.) Sen har jag lagt på mobilsamtal samt att jag inte har lust att betala för något de satt ett pris på och sedan inte kan hålla. Drog av 20kr/dag för de dagar de inte skött sig, anser att man inte ska betala för en tjänst som inte fungerar. Så totalt är jag uppe i 450 kr. Ingen jättesumma kanske men vem är det som får sitta på jobb o ta igen de timmar och minuter som SL och medarbetarföretag slösat bort, stressat mellan tåg o bussar för att försöka hinna med, frusit i många minus grader, blivit förkyld, meddelat jobb sena ankomster, avbokat möten och annat efter jobb....ja, inte är det dem i alla fall.

    Tycker också att alla som anser att detta inte längre är acceptabelt ska skicka in krav till SL. Det kommer i alla fall jag göra!

    Återkommer med resultat...

  22. Anonymous Anonym 

    Jessica, jag håller med dig ppå alla punkter.

  23. Anonymous Anonym 

    Hej

    Du är ett föredömme, någon som verkligen gör något åt detta skrattretande.
    Alla skyller på alla, men inte nu längre. Idag sade man på nyheterna att det ÄR Citypendelns fel som ställer till det för oss pendlare. Detta pga dåligt underhåll på de uråldriga vagnarna.
    Jag pendlar själv från Haninge till Stockholm C samma tid varje dag. 08.13 mot Stockholm och 17.07 mot Västerhaninge. Sedan 21 nov 2005 till dags dato har det varit förseningar i riktningen Haninge - Sthlm över 420 minuter. Detta är vad jag förlorar i arbetsinkomst.
    Vi måste göra något åt detta på samlad front. Då menar jag inte civil olydnad. Men man måste kunna skicka betalningskrav etc. som Jessica! (inte för att man kommer få igenom dem) Men vi måste markera att detta inte är gångbart och att de gör ett dåligt jobb.

    En fråga till som jag inte riktigt förstår till fullo.
    Citypendeln har väktare vid spärrarna, är det inte bättre att låta dem vara på tåget istället och stävja brott etc och bidra med en tryggare miljö istället för att försöka skrämma pendlare att visa kort för spärrvakterna. Jag betalar, men jag behöver inte visa kortet för spärrvakten när jag går förbi. Kommer det en kontrollant så visar jag det gärna (hur man nu har mage att kontrollera att folk betalar för något som inte fungerar, men man är väl för ärlig)Dessa vakter har heller inte större befogenheter än du och jag så länge de inte har ordningsvaktbricka och då större befogenheter och får avvisa dig om du inte är snäll! Så de gör egentligen ingen nytta där.
    Konstigt!!

    Nu ska jag också skicka ett betalningskrav till SL/Citypendeln
    Återkommer med information om förlorad arbetsinkomst

  24. Anonymous Anonym 

    Heja. Ju fler som skickar desto mer visar vi vårat missnöje. Ang. vakter så är det ofta vakter på tåget då jag åker hem. Men det är mellan Västerhaninge och Nynäshamn. Vilka nyheter var det som de sade att det är Citypendeln som bar skulden?

  25. Anonymous Anonym 

    Hej

    Det var på TV4 imorse.
    Bra att de har vakter på den streckan i varjefall, där har det ju hänt en del.

  26. Anonymous Anonym 

    Sorry, var nog på SVT
    Här är länken

  27. Anonymous Anonym 

    http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=559598

  28. Anonymous Anonym 

    Det här tänkte jag skicka in bara för att j-as.
    Jag kommer antlagligen inte se ett öre men tycker de ska veta vad de ställer till med för oss "vanliga" pendlare


    Angående kontrollärende 479500

    Med anledning av ovanstående kontrollärende får jag tyvärr meddela att jag kräver betalt för förlorad arbetsinkomst.
    Vid resa i kollektivtrafiken ser jag det som SL/Citypendelns skyldighet att inom rimlig tid anlända till angivna destinationer.

    Nu finns det heller inte längre någon annan att skylla på då det har styrkts att inställda tåg, förseningar, vagnbrist etc beror på dåligt underhåll av den vagnpark man idag besitter.

    Storstockholms Lokaltrafiks (SL) och Citypendelns förklaringar om att sena och inställda pendeltåg beror på vagnarnas ålder stämmer inte. Orsaken är i stället bristande underhåll.
    Det fastslår Järnvägsinspektionen, som påpekar att trafiken med 30-40 år gamla tåg fungerar i Schweiz, även vintertid, skriver Svenska Dagbladet.
    -Man kan inte bara skylla på gamla vagnar. Man får underhålla sin fordonspark, säger Dick Rydås på Järnvägsinspektionen till tidningen. Citypendeln har dragit ner på underhållet efter beslut av fordonsägaren SL.

    Kompensation/utbetalning emotses därför inom 10 dagar.
    Vid utebliven betalning/överenskommelse överlämnas dock ärendet till HA inkasso

    Faktura bifogas

  29. Anonymous Anonym 

    Nu är jag tillbaka igen...tåg har gått rätt bra i tid sista tiden men fakturan ska jag skicka. Har precis sammanställt den och så här blev det:

    "FAKTURA

    Stockholm 2006-04-03

    Då SL tillhandahåller en tjänst som ni prissatt till 600kr/30 dagar och som ni under vissa perioder inte längre tillhandahåller tillfredsställande. Skickar jag härmed en faktura på förlorad arbetstid samt privat tid. Accepterar inte längre alla dessa förseningar."

    Sen har jag skrivit min resväg, vad jag tjänar per timme och att jag kan skicka in intyg om det krävs.
    Jag har skrivit vilka dagar och vad som varit försenat(tåg/buss)med en kort förklaring om vilket tåg/buss o vilken tid de skulle avgå, hur mycket tid jag förlorat och vad det blir för pris. Drog även av 20kr/dag som tågen inte gick i tid. De har ju prissatt 600kr/30 dagar och jag har inte lust att betala för saker som inte fungerar. Så bara det blev 100kr. Total summa: 420 kronor.
    Som jag bett dem sätta in på mitt personkonto alternativt kompensera med ett 30-dagars kort.
    Sen har jag slutligen uppgivit lite kontaktuppgifter.

    Återkommer med mer information om jag får något svar från dem.

    /Jessica

  30. Anonymous Anonym 

    Nu har jag fått svar från SL angående den faktura jag skickade in. Svaret lyder delvis såhär:
    "SL kan inte garantera dig en helt störningsfri trafik. Det finns många anledningar som dessutom ligger utanför vår kontroll till att trafiken inte avgår exakt enligt tidtabellen, t.ex. framkomlighetsproblem, vandalisering, ordningsproblem, befallning från polismyndigheten, sjukdomsfall o.s.v."

    Sen skriver de även att de är ledsna för störningarna samt de besvär som blivit följden för mig. De har registrerat mina synpunkter och ersättningsanspråk, men kan inte tillmötesgå de ekonomiska kraven.
    De tar upp att man får ersättning med upp till 400 kronor om man tar taxi enligt regler för Resegarantin. Men man får inte andra ersättningar som ex omkostnader som orsakats av förseningarna d.v.s. uteblivna lektioner, missade fjärrtåg, bussresor, färd med egen bil, förlorad inkomst m.m.

    De avslutar brevet med "Min förhoppning är att vi i framtiden bättre ska kunna motsvara dina förväntningar."

    Ja, vad ska man säga...tydligen ska man acceptera vad som helst. Men jag förväntade mig inget annat svar heller.

    /Jessica

  31. Anonymous Anonym 

    Jag har fått liknande svar när jag gjort samma typ av krav. Har försökt få ersättning för bil eftersom det oftast inte går att få tag i taxi i Nynäshamn. Men det hjälper inte.

    /POJ

  32. Blogger petter 

    Vet inte vad som är vettigt. Läste att du gnällde om att pendeln var tre minuter försenad. Fy fan vad bortskämmt det låter, åk till London. Åk vart som helst i världen , i sthlm har vi det billigaste och bästa kollektivtrafiken. Sluta gnälla och va så. Skit samma du fattar inget iallafall.

  33. Anonymous Anonym 

    Håller med.

Skicka en kommentar
  • En Långpendlare.
  • Från Nynäshamn, Sweden
  • Jag är en som bor i Nynäshamn och jobbar i Stockholm. En långpendlare. Här beskriver jag mina resor och summerar hur mycket tid extra som genereras av förseningar på resorna. Normalt åker jag pendeltåg för att ta mig till mitt jobb.

site hit counter

Site Feed