En långpendlares funderingar

Eller hur mycket tid snor SL egentligen



Pling, pling. Nytt SMS.


E-mail this post



Kom ihåg mig (?)



All personal information that you provide here will be governed by the Privacy Policy of Blogger.com. More...



I dag fick jag SMS med meddelande om tågförseningar på upp till 20 minuter. Som tur var hade jag bestämt mig för att åka bil eftersom jag skulle på ett möte och måste vara i tid. Är inte detta FÖR dåligt? Jag väljer bilen för att det har varit kallt och då VET man att det blir problem. Har jag fel?

Efter vad jag hörde på radion så har det fungerat OTROLIGT dåligt i dag med pendeltågen. Någon som vill berätta?

En helt annan reflektion är att det är en fin vinterdag ute.


  1. Anonymous Anonym 

    Mitt pendeltåg kom perfekt i morse, men, jag åkte redan 05.57, däremot så kom det ingen tunnelbana på över 20 minuter, och inte heller någon info om varför. Hade de iallafall sagt varför det inte kom så hade det känts bättre, nu känns det mer som att "Vi skiter i dig".

  2. Anonymous Anonym 

    Jag har inte lika extrema problem på norrsidan men det är ett lotteri.
    Gäller att komma i rätt tid. Inte enligt tidtabellen utan när ett tåg är försenat så det passar in på bussen.
    Då kan man komma lite tidigare än tidtabellen, som idag!

  3. Anonymous Anonym 

    Jag åkte tåget 7.47 från Ösmo mot Stockholm.
    Kom till VH i rätt tid men där började problemen...
    Vi skulle invänta vagnar som skulle kopplas på, de hade ännu inte anlänt VH från Stockholm.
    Medan vi står där så springer folk över från tåget som står på andra sidan med tron om att vårat tåg ska åka först.
    Men helt utan information varken till oss eller på de på andra tåget så stänger de plötsligt dörrana och drar iväg bara ca 1 minut senare än våran ordinarie avgång, hade man inte kunnat informera alla om att det tåget skulle gå först så att alla hade kunnat byta tåg?
    Kan bara tänka mig hur föraren på det andra tåget satt och hånlog mot oss passagerare!

    Efter ca 20 minuter förseningar kommer vi till slut iväg, tyvärr så hinner det bli hela 36 minuter försenat innan vi når Stockholm Södra...

    Ännu en underbar dag med SL och dess underleverantör Cityförseningen (förlåt Citypendeln).
    Tänk om man skulle ta och lära sig att kommunicera mellan trafikledning, förare, konduktörer och oss pendlare.

    Värre än så här kan det inte bli!
    Bävar för att åka hem i em igen, ska man förboka en taxi eller?

    Förstår inte hur vi tolerar detta beteende från SL, vi borde vägra att visa biljetter mm för att visa vårt missnöje!
    De lyssnar ju inte på oss nu, så vi måste ta till nya sätt för att göra vår röst hörd!

  4. Anonymous Anonym 

    Hemmet - Centralen 2,5 timmar.
    Min resa börjar med buss och det brukar faktiskt fungera. När man kommer till Kallhälls station börjar dock eländet, detta hände idag...

    Efter att ha stått i en halvtimme vid Kallhälls station p.g.a. inställt tåg kom till slut ännu ett tåg. Detta tåg var helt fullproppat!!! En del lyckades pressa sig på tåget men många av oss blev kvar på perrongen *suck*. Det var bara att gå in i stationshuset och värma sig från de 16 minusgrader som temperaturen visade. Då fick en man ett vredesutbrott på "biljettförsäljaren", stackars människa men jag förstår HONOM!

    Efter några minuter kommer ett tåg mot Kungsängen (andra hållet alltså), bäst att hoppa på det, åka en station för att sedan ta tåget mot Stockholm, då kanske man får plats i alla fall! Mycket riktigt, plats fick man och till och med sittplats. Men men, tåget tog närmare en timme på sig att rulla in till Centralen.

    Hemresan känns inte precis lockande...

  5. Anonymous Anonym 

    SL kör med hård marknadsföring gällande sin resegaranti i hopp om att vinna lite goodwill i dessa tider. Men för vem är detta konstruerat? Du kan få upp till 400 kronor för taxiutlägg om du riskerar att bli mer än 20 minuter sen, förutsatt att förseningen INTE beror på extrema väderföhållanden, strömabrott eller arbetskonflikt.

    400 kronor räcker om du bor i närförort och jobbar i city. Men bor du där är risken liten att du ska bli så pass mycket försenad och du har förmodligen alernativ så som buss eller tunnelbana att tillgå. Bor du längre ut och kanske har en taxikostnad på 500-600 kronor, då är "garantin" inte mycket till garanti längre.

    Kort sagt resegarantin är konstruerad så att ingen ska kunna utnyttja den, bara ett billigt (och rätt dåligt) PR-trick.

    PS. Hörde just på radio sthlm att över hälften av alla pendeltåg just nu är mer än tio minuter sena. Trevlig hemresa på er ;)

  6. Anonymous Anonym 

    Visst är det så. I Nynäshamn är det dessutom i princip omöjligt att få tag i en taxi när något händer. Det finns inte en så stor marknad för taxi i en så liten stad. Med tanke på hur dåligt tågen går kanske detta är en affärsidé dock. Jag åker bil i dag som jag sagt tidigare så jag berörs inte av detta men många andra får det jobbigt.

  7. Anonymous Anonym 

    Jag pendlar dagligen mellan Häggvik (Sollentuna) och Märsta. I Märsta ska jag byta till fjärrtåget mot Uppsala. Uppsalapendeln kommer alltid (nästan) i tid, mellan pendeln sedan i januari inte en enda gång varit i Märsta enligt tidtabellen. Oftast är det bara några minuter, men ganska ofta (ca en gång om veckan) så missar jag Uppsalatåget som rusar förbi pendeln i Upplands Väsby. Jag har stått och väntat på nästa tåg i ca 8-10 TIMMAR i Märsta sen i januari!!!

    I morse gick det bra eftersom Märstapendeln hade 15 minuter försening och hamnade i tidtabellen igen. Som tur var vid -15 grader....

    Men i kväll så var det problem igen! "Problem pga av ett tidigare trasigt tåg vid Årstaberg". Nästa tåget från Märsta mot stan: 30 minuter försenat!!! Vid -10 grader och inte ens en ståplats i den trånga stationsbyggnaden.

    Det finns inga bussar från Märsta in till civilisationen. SL har ett stort bussdepå där, men förstås så blir det aldrig några ersättningsbussar heller.

    Tack, stort tack SL för taxi-resan. Kvittot får de i morgon! (Det kanske är extrema
    väderförhållanden
    - vi fick ju läsa att de gamla tågen inte klara kylan på -10 grader, men det gör inte jag heller....)


    Uwe.

  8. Anonymous Anonym 

    Det ironiska med hela problemet angående SL och deras respektlösa behandling av oss pendlare, tunnelbaneresenärer m.m. är att det inte finns någon konkurrent, förutom taxibolagen eller att ta bilen. Att ta taxi kostar som bekant en summa som i längden blir en aning högre än vad många privatbudgetar tillåter. Att ta bilen är inte heller någon rolig lösning längre eftersom de snälla socialdemokraterna bestämmer sig för att ta ut en skatt för att ta sig in i stan numera. Billigaste alternativet blir det konkurrenslösa SL, så i längden vinner SL oavsett hur kränkta vi resenärer än känner oss. Min frånvarorapport i skolan ökar dag för dag i och med SL:s slarv. Men SL:s pampar sitter bara och skrattar åt mig, fattig student som varken har råd att ta taxi eller ta bilen in till skolan.

  9. Anonymous Anonym 

    Skulle åka tåget 07:55 från Stockholms södra till Nynäshamn. Tåget inställt. Nästa tåg mot Västerhaninge kom 07:16 4 min försenat. Väl framme i västerhaninge var tåget 20 min försenat. Buss 860 väntade som tur var in tåget. Bussen kom fram till nynäshamn kl 10:00. SL stal denna morgon 1 timme och 10 minuter av min tid.

    På kvällen ska jag åter till jobbet. Tåget ska gå 19:05 från Nynäs gård. Det är 9 minusgrader och tåget blir mer och mer försenat. Jag får stå ute i kylan och vänta 40 minuter! 19:45 anländer tåget till Nynäs Gård. I Ösmo står täget och väntar in ett annat tåg. Dörrarna vidöppna låååång tid. Vet Sls personal om hur kallt det är att vänta på ett tåg i 40 min i 9 minusgrader och sedan sitta och vänta i ett tåg med öppna dörrar??? Tåget går tack och lov hela vägen till Stockholms Södra. Anländer dit 19:45. Sl stal nu ytterligare 55 minuter av min tid.

    Total stöld idag 2 timar och 5 minuter!!!!! Fy!!!!

Skicka en kommentar
  • En Långpendlare.
  • Från Nynäshamn, Sweden
  • Jag är en som bor i Nynäshamn och jobbar i Stockholm. En långpendlare. Här beskriver jag mina resor och summerar hur mycket tid extra som genereras av förseningar på resorna. Normalt åker jag pendeltåg för att ta mig till mitt jobb.

site hit counter

Site Feed