En långpendlares funderingar

Eller hur mycket tid snor SL egentligen



Bilen om man vill komma i tid.


E-mail this post



Kom ihåg mig (?)



All personal information that you provide here will be governed by the Privacy Policy of Blogger.com. More...



Åkte bil i dag eftersom jag måste passa en tid i kväll. Låter helt sjukt att man skall behöva tänka så men kollektivtrafiken är så dålig just nu. Dessutom vinner jag MYCKET tid på att ta bilen.
Bil: 1 timme. Det var litet köer så det gick litet långsammare än vanligt.
Kollektivt: 1,5 timme + x. X bytes ut mot förseningstid som kan vara LÅNG.
Båda dessa tider är enkel riktning. Dessutom så kan jag åka när jag vill med bilen d.v.s. behöver inte passa en buss som klickar mot tunnelbanan som skall passa med pendeltåget som inte skall vara försenat heller.

Hmmm. Vad talar för kollektivtrafiken förutom att det är billigare och mer miljövänligt? Frågan är om det är billigare. Jag har redan förlorat ca. 5,5 timmar på förseningar och som alla vet så är tid pengar.


  1. Anonymous Anonym 

    *haha* Kollektivtrafiken är bästa propagandan för bilismen! Staten tjänar mer pengar på att vi kör bil och inte nyttjar statens färdmedel!

  2. Anonymous Anonym 

    En olycksbroder, med samma ideer och tankar och boendes i Nynäshamn.
    Vi är inte ensamma. Vi är många som sitter i samma båt.
    Kämpa på!

    /Bernt

  3. Anonymous Anonym 

    Bra att du har startat den här sidan! Citypendelns trafik är SKRATTRETANDE!
    Jag har pendlat i 17 år mellan Nynäs gård och Stockholms Södra. Har aldrig tidigare upplevt något liknande som nu.
    20060220 Jag har arbetat hela natten. Slutar 7:30. Kollar mobiltelefonen. Inga SMS från SL. Bra. Det ska komma ett tåg! Vid stationen ändras tavlan hela tiden. Tåget kommer ca 08:30. 35 min försenat. Vid Västerhaninge är det ersättningsbuss. Singnalfel? Bussen är ISKALL. Väl framme vid Nynäshamn missar chauffören infarten mot Nynäshamn. Alla som ska till Nynäs gård får åka till hamnen, Nynäs havsbad. Slutligen blir det sightseeing runt Nynäshamns smågatator. Slutligen hamnar vi på Nynäsgård klockan 10:00. SL har stulit en timme för mig och alla gymnasieungdomar, som satt på bussen,

  4. Anonymous Anonym 

    20060221

    Jag ska på kurs på Söder kl 18:30.
    Ska åka tåget kl 17:05 från Nynäs gård.
    Kollar mobiltelefonen och Sls hemsida om det är några förseningar för säkerhets skull. Inga uppgifter om försening. Bra. I dag ska tåget gå!
    Efter 20 minuters väntan och inga besked om förseningar eller inställda tåg vare sig på tavlan eller i högtalarna, ger jag upp. Rusar hem och tar bilen. Hann nästan till kursen. Endast 10 minuter försenad. Fy på Citypendeln!

  5. Anonymous Anonym 

    Du är, tyvärr, inte ensam om att tycka att det är sämre nu än någonsin. Jag skall fortsätta att skriva här och se vad SL har att säga om deras otroligt dåliga "service".

    /Per

  6. Anonymous Anonym 

    Har slutat åka tåg från Ösmo. Tar bil till VH varje dag. Annars hade jag blivit långtidssjukskriven för stress!
    Nya tågstreckan var ett fjasko!

Skicka en kommentar
  • En Långpendlare.
  • Från Nynäshamn, Sweden
  • Jag är en som bor i Nynäshamn och jobbar i Stockholm. En långpendlare. Här beskriver jag mina resor och summerar hur mycket tid extra som genereras av förseningar på resorna. Normalt åker jag pendeltåg för att ta mig till mitt jobb.

site hit counter

Site Feed