En långpendlares funderingar

Eller hur mycket tid snor SL egentligen



Räddningen är nära...


E-mail this post



Kom ihåg mig (?)



All personal information that you provide here will be governed by the Privacy Policy of Blogger.com. More...



.. eller?
Det som alla politiker pratar om att det skall bli vår räddning, de nya tågen X60, verkar inte fungera så bra. I dag var tåget inställt p.g.a. vagnfel. Och det är ett X60-tåg. Om det är barnsjukdomar så vore det bra om SL gick ut med den upplysningen för jag har varit med om att de nya tågen går sönder flera gånger redan. Och kan man tänka sig att det händer just i dag när det är litet kallt ute. En annan resenär som åkte med det nya tåget när det började gå från Nynäshamn sade: "Titta det nya tåget. Men den där skylten känner jag igen". Det var skylten "Dörrparet är avstängt" som han fick syn på.

Åkte buss i stället och det känns inte helt bra på riksväg 73. Dessutom så kändes det som om vi åkte fort för att inte bli ännu mer försenade till Västerhaninge där vi skall hinna med nästa tåg. Detta hann vi med. Trots det så var jag 26 minuter försenad till Centralen. Jag har inte varit med om att komma mindre än 20 minuter försent till Stockholm med ersättningsbuss. Gäller resegarantin då? I princip så borde den det eftersom man vet att förseningen inte kan bli mindre. Jag skall försöka få svar på det och återkommer i frågan.

Tryckte mig sedan på en tunnelbana. Det var FULLT eftersom det endast kom 6 vagnar. Hoppade så på en buss som var 4 minuter sen och blev slutligen 34 minuter försenad.


  1. Anonymous Anonym 

    Ang. den välkända röda dörrklisterlappen på nya tågset så fick jag svar på det i min trasiga dörr bloggning:
    http://pendlare.blogspot.com/2006/03/en-trasig-drr-hela-tget.html

  2. Anonymous Anonym 

    Upplysningar? SL är väl så upptagna i sin hybris över de nya pendeltågen att man inte har tid med sådant. Har man försovit sig så illa att man inte förrän nu upptäckt att underhållet på befintlig vagnpark är gravt eftersatt ska vi nog inte framställa kravet på att dessa tåg blir bättre underhållna. Men det behöver ju inte dessa muppar bry sig om. Deras lön kommer ju i alla fall och enligt SL är ju problemen överdrivna. Vilken önskedröm: Tänk om SL för ovanlighetens skull tog lite ansvar tillsammans med sina affärskompisar i Citypendeln, Banverket m fl.

    Per-Magnus Andersson

Skicka en kommentar
  • En Långpendlare.
  • Från Nynäshamn, Sweden
  • Jag är en som bor i Nynäshamn och jobbar i Stockholm. En långpendlare. Här beskriver jag mina resor och summerar hur mycket tid extra som genereras av förseningar på resorna. Normalt åker jag pendeltåg för att ta mig till mitt jobb.

site hit counter

Site Feed