En långpendlares funderingar

Eller hur mycket tid snor SL egentligen



1 timme


E-mail this post



Kom ihåg mig (?)



All personal information that you provide here will be governed by the Privacy Policy of Blogger.com. More...



Tunnelbanan från Gärdet mot Norsborg var väldigt försenad. Tiden för avgång flyttas fram hela tiden. Jag visste redan när jag stod där att jag skulle missa mitt tåg. Missade tåget mot Nynäs och får vänta på nästa. Borde ha sprungit upp från tunnelbanan och tagit en taxi direkt. Då hade jag kanske hunnit. Det var dumt eftersom jag nu fick ta 18:22-tåget som var försenat. Det blir dessutom mer försenat eftersom de två första vagnarna är avstängda och inget nämns om detta på skyltar eller i högtalarna. Där står vi och väntar och inget händer. Ser att dörrarna öppnas bakom och flera springer bakåt. Jag väntar eftersom jag tycker att informationen måste ges men så blir det inte. Eftersom denna miss gjorts så är den första vagnen proppfull och det får bli nr. två. I högtalarna berättar man litet senare under färden att det är tekniska problem med tåget. Bl.a. de två första vagnarna. Nu börjar det luta mot inställt tåg. I Västerhaninge kopplas de fyra första vagnarna bort för att undvika ytterligare förseningar. Vi var nu 23 minuter sena med detta tåg. Tåget ställs inte in men blir till slut 30 minuter sent. Min försening p.g.a. tunnelbanan blir 60 minuter. Detta innebär att jag gick från Gärdet 17:23 och kom hem 19:57 i Nynäshamn = dryga 2,5 timmar. WOW!

Jag hoppas att Lennart Jangälv var felciterad i City i dag. Han säger där: "Så ofattbart dålig som en del framställer trafiken tycker jag inte att den är." Annars skulle jag gärna vilja berätta för honom precis hur illa det är med kollektivtrafiken i Stockholm. Att förseningarna skulle ha inträffat i samband med biltullarna förstår jag inte heller vart han fått det ifrån. Från i höstas har det varit KRAFTIGA problem med kollektivtrafiken. Det var därför jag bestämde mig för att skapa denna blogg.

I en artikel i Metro säger Anna Kettner: "– Ja, jag kan se dem i ögonen och säga att jag tar det på allvar, men jag kan också se dem i ögonen och säga att jag verkligen skäms för hur de har det." Jag skulle gärna vilja se henne i ögonen och berätta hur illa det är. Jag har för övrigt skickat ett mail till henne men inte fått något svar vilket leder mig till nästa punkt som blir den sista i detta långa inlägg.

Jag har förut skrivit mail för at klaga på SL. Men nu har jag skickat direkt till SLs styrelse och faktiskt fått personliga svar. Inte för att dessa har gjort mig särskillt mycket lugnare men ändå svar. Har det med att man synts i media? Det är Gertrus Brorsson och Staffan Holmberg som har svarat. Tack för det. Staffan säger att han följer mina inlägg med intresse. Han säger också att det jobbas intensivt med att förändra den ohållbara situationen. Jag tror det när jag ser det. Gertrud säger att hon och hennes partikamrater trycker på regeringen om bättre spår. Hon säger också att informationen skall fungera. Att Banverket och SL utvecklat ett närmare samarbete och att det inte borde bli problem. Någon som håller med? I övrigt tycker hon att Landstinget skall få ta över hela trafikeringsfrågan för att få ett helhetsgrepp och inte "ju flera kockar...".

Ursäkta det långa inlägget. Jag hoppas att ni orkar läsa.


  1. Anonymous Anonym 

    Jag tänkte bara säga att jag har läst din text!

    En ny dag, nya upplevelser.... titta på bilden!

    tyvärr fick jag inte in den här

  2. Anonymous Anonym 

    Sedär, jag lyckades komma upp i dina tider imorse. 1 timme senare än normalt. Och då valde jag bort pendeltågen. Skulle jag väntat på de skulle jag få krigat mig in på tåget som inte är ett alternativ och då skulle efterkommande tåg vara det man åkte med. Som förövrigt var inställt... Så skulle jag stanant kvar på perrongen skulle jag nog bli mera än 1 timme sen.

  3. Anonymous Anonym 

    Det är bara att konstatera att flytt till Malmö är det enda alternativet. Pendeltågen har varit ett skämt i alla år. Det kommer de även att fortsätta vara. Men det har även spridit sig till övriga kommunikationer, och vidare till hela samhället. Stockholm är knappt ett andra klassens samhälle idag, de som inser det förr, får ett bättre boende i Malmö för pengarna än de som inser det senare.

  4. Anonymous Anonym 

    Tänkte bara säga att jag läser din blogg varje dag, oavsett längd, och även de kommentarer som andra har lagt in.
    Idag blev jag uppringd av en person från SL som undrade om jag ville vara med i en ettårsundersökning via 6 st. internetenkäter om vad jag tycker om SL som startar om 14 dagar. Syftet med undersökningen är att SL vill få reda på hur de ska kunna förbättra kollektivtrafiken. Självklart svarade jag ja, jag har en hel del förslag på förbättringar. Hur uppringaren valt ut mig fick jag inte reda på, men det verkade inte vara med anledning av att jag bor i Nynäshamn.

  5. Anonymous Anonym 

    Fantastiskt. Jag vet att de har haft enkäter på tåget. Jag har själv fyllt i den. Men då var det ganska bra trafik. Jag hade helt klart fyllt i den annorlunda om de hade gett mig den i dag. Jag blev intervjuad av Stockholm City, tidningen, i dag. Förmodligen blir det en artikel i morgondagens tidning. Lika bra att passa på när ämnet är hett tycker jag. Mer uppmärksamhet åt oss pendlare. Kanske kan det hända något då?

  6. Anonymous Anonym 

    Hittade hit via city, blir nog kvar som läsare;-)
    Kull att du skriver om eländet!
    Jag har valt bort kollektivtrafiken, helt enkelt för att jag inte har råd med de ständiga förseningarna. Skulle inte kunna ha mitt jobb, som ändå ligger nära, bara 15-25 minuter med bil, om jag tvingades lita till den trafik som finns på "tvärsen".
    Konstigt nog, vid varje tillfälle som jag lämnar bilen, tar trafiken sån tid att jag inte hinner med annat än att resa. Ingen skillnad före och efter trängselskatten, mer än att jag av integritetsskäl inte åker genom tullarna. Nej, jag är inte brottsling, utan brottsoffer med fara för livet. Mitt skydd funkar inte ihop med betalsätten, så jag är i princip utestängd från all aktivitet på tullområdet, på dagtid.
    opps... det blev lite långt;-)

  7. Anonymous Anonym 

    Lustiga ursäkter. (Skrivet 10/3)

    Igår morse när jag åkte pendeltåg vart tåget försenat 24 minuter pga väderleken. Dels var det ett tekniskt fel på tåget som kostade 10 minuter (en avstängd vagn antagligen), dessutom ett växelfel. Igår var det 12 minus och klart på morgonen.

    Idag var det 12 minus och klart väder på morgonen. Men vänta det är nära nog inga förseningar. På pendeltågsspråk betyder det att nåt enstaka tåg är några minuter sent och självklart mitt... Men idag skyller man inte på vädret trots att det är samma väder som igår. Man kan undra varför det fungerar vissa dagar men inte andra? Fast egentligen vet jag varför, det har inget med vädret att göra, det är bristande underhåll, även gamla växlar och vagnar går att underhålla så att dom kan rulla enligt tidtabell men några personer har inte budgeterat för det.

    Det är bara så sorgligt att man inte vill stå för dom egentliga orsakerna till problemet.

  8. Anonymous Anonym 

    Hej Per!
    Mitt namn är Ellinor & jag befinner mig i samma situatuion som du och ärligt talat känner jag att det får vara nog nu.
    Jag har sedan flera år tillbaka pendlat från Södertälje c till Stockholm och JAG ORKAR INTE MER. Jag har liksom du skrivit till Sl, ringt till SL utan respons, utan årgärder eller kompensation för förlorad tid, förlorad lön och utan kompensation alls. Jag känner mig ursinnig, kränkt & befinner mig nu i ett stadie där jag bara inte fattar att det får fortgå på detta sätt.
    Det jag hoppas på nu är att starta en massiv namninsamling, med hjälp av dig. Vi bor på varsin ände av eländet & jag tror vi skulle lyckas få ihop en hel del namn, som skulle ge resultat. jag hade tänkt utnyttja den nu mer regel än undantag, väntetiden på station & tåg till att be om namnpåskrifter för att sedan lämna till SL med kravet att vi blir ersatta för det vi fått utstå o den tid vi förlorat. VILKET ANNAT FÖRETAG KAN KRÄVA FULLT ARVODE FÖR EN TJÄNST/PRODUKT SOM FUNGERAR SÅ LÅNGT IFRÅN ACCEPTABELT MAN KAN KOMMA? Jag hoppas innerligt att du som jag känner att nu får det vara färdigtjatat och tid för aktion. Jag hoppas på svar.
    Tack på förhand, Mvh,/ Ellinor

  9. Anonymous Anonym 

    Hej Ellinor.
    Mitt sätt att nå fram till SL är denna blogg. Jag har skapat uppmärksamhet i problemet och även fått media att uppmärksamma det. Jag håller fullkomligt med dig, som du förstår, i att det inte kan få fortsätta men namninsamling är inte det jag tänker göra. Inte som det ser ut i dagsläget.

  10. Anonymous Anonym 

    En liten gammal sak men en "trevlig" reseupplevelse. För några veckor sedan arbetade jag över. Tåg T-banan från Karlaplan till T-centralen. När T-banan kommer till centralen har jag 2 minuter på mig att ta mig till pendeltåget. Springer som en galning till pendeltåget och ser på tavlorna över avgångarna att tåget ska gå 21.20 mot Märsta. När jag kommer upp på perrongen finns det inget tåg där. På TV-skärmarna i väntkurerna kan jag se att tåget är 14 minuter försenat. Cirka 21.30 roppar en kvinna i högtalarna att tåget är försenat på grund av ett tekniskt problem. När så tåget kommer in till Centralen tas det ur trafik och inget ersättningståg sätts in. Det blir att snällt vänta på nästa tåg som visar sig vara 10 minuter försenat.

    En sak jag undrar över är hur det kom sig att SL inte kunde upplysa om att tåget skulle tas ur trafik? De måste ha känt till att de skulle göra det. Då kunde jag och många andra passagerar ha valt ett annat transportsätt. Resegaranti är bra, men många resenärer har oftast inte tillräckligt med kontanter i plånboken för att kunna utnyttja det.

    Det hade varit kul om 100 personer kunde ha tagit taxi till Märsta. Om alla kunde utnyttna resegarantin, så skulle ett försenat eller inställt tåg på pendeltågstrafiken lätt kunna bli en kostnad på 25.000-50.000 kr i taxipengar för SL.

  11. Anonymous Anonym 

    Hmm. Ja det är alltid något som strular. Och resegarantin kan oftast inte åberopas, tycker jag, pga den dåliga informationen som ges. På tavlor och i utrop får man uppfattningen av att det kommer att fungera men sedan visar det sig att det inte gör det. Och då är det för sent att untnyttja garantin för nästa tåg går snabbare i alla fall.

Skicka en kommentar
  • En Långpendlare.
  • Från Nynäshamn, Sweden
  • Jag är en som bor i Nynäshamn och jobbar i Stockholm. En långpendlare. Här beskriver jag mina resor och summerar hur mycket tid extra som genereras av förseningar på resorna. Normalt åker jag pendeltåg för att ta mig till mitt jobb.

site hit counter

Site Feed