En långpendlares funderingar

Eller hur mycket tid snor SL egentligen



56 minuter Nynäshamn till Gärdet.


E-mail this post



Kom ihåg mig (?)



All personal information that you provide here will be governed by the Privacy Policy of Blogger.com. More...



Som ni förstår så åkte jag bil i dag. Annars hade dessa siffror inte stämt. Jag tycker att det är ganska bekvämt att åka tåg. Jag slipper koncentrera mig på bilkörning, med allt vad det innebär, och kan läsa, skriva blogg eller annat. Men när det kostar så mycket extra tid som det gör så väljer jag bilen så ofta jag kan/har råd med. City gjorde reportage i dagens tidning med en ganska talande rubrik: Löneavdrag. Vad kostar inte detta elände oss som pendlar? Några beräkningar:

- Antag 1000 personer med samma problem som jag har ->
- 28 minuter/dag -> 28000 minuter för 1000 personer -> 467 timmar
- Antag ett löneavdrag med 150.-/timme ->
- 70000.-/dag i förlorad lön.

Multiplicera detta med dagar och det blir en ansenlig summa. Dessutom är nog 1000 personer litet väl lågt räknat. Om vi dessutom räknar med hur mycket arbetsgivaren förlorar på uteblivet arbete och hur mycket staten förlorar på utebliven skatt så ser vi att det är en dålig affär samhällsekonomiskt. Vi kan sedan lägga till faktorer som stress, tänk på den som måste hämta ett barn på dagis och får 1 timmes extra restid, eller det som jag anser vara det som stör mig mest: Den tid som jag inte kan vara med mina barn. Jag har långa dagar som det är (07 - 19) och vill inte ha den tiden utökad.

Oj nu blev det långt igen. Skriv gärna kommentarer och om någon är bra på att räkna ut samhällskostnaden så gör det! Jag var hemma med sjukt barn i går, därför inget inlägg för gårdagen.


  1. Anonymous Anonym 

    Vilken rolig idé med en pendlares erfarenheter i en blogg. Har du något emot om jag länkar till din blogg från min kampanjsida mot Miljöpartiets biltullar: www.antibiltull.se? Hör av dig på info@antibiltull.se om du inte har något emot det.
    Mvh
    Magnus

  2. Anonymous Anonym 

    - Varför gnällar alla så mycket...?

    Du pendlaren, som har "förlorad" 8 timmar på 2,5 mdr. Vad är det för 8 timmar du menar...?

    Vi har alla fått en tid till rådighet att förfoga över och du har ju valt att t ex göra denna blogg bl a. En blogg som säkert "stjäl" mer än 8 timmar från din familj...

    Du kunde ju också ha valt att kursa under väntetiden. Någon distanskurs t ex...

    Det verkar dessutom också som om att ingenting som sägs till de ansvariga hjälper till så att de får fingrarna ut ur gaskammaren, - menar du dessutom, vilket gör det ännu mer tvetydigt...

    Inte för att jag inte unnar dig de 8 timmars lön som de drar för dig. Det är ju för jävligt tycker jag också...

    Men glöm inte bort att livet självt aldrig har varit och aldrig kommer att bli jävligt, utan det är så enkelt att livet bara ÄR...!

    Men så länge du håller på med bloggen och detta intresset, gör det då så att du mår bra istället för att odla en möjlig bitterhet i slutändan, nu när nu murvlarna har upptäckt dig och exploaterar dig för att sälja fler tidningar. För de skiter fullständigt i hur det går med pendeltågstrafiken det lovar jag dig. Hehe...

    De skulle säkert tycker det var mycket bra för affärerna om centralbron tog ett plums ner i vattnet så att de kunde sälja fler blaskar. Ja, även "gratisblaskan" som inte alls är gratis vare sig för du, mig eller någon annan...

    - Till den där Magnusbubblan vill jag bara säga att du är helt ute och cyklar...!

    Eftersom det handlar om en "miljöavgift", ska det i principet inte finnas några som helst bilar i stan överhuvudtaget och då är det bättre att de tar ut en avgift på säg 1.000 spänn per gång...

    Visst skulle det enbart vara de rika som hade råd till det då, men då skulle det i alla fall börja svidas för dem. Ett svidande som redan existerar i en fattig mans/dams plånbok idag, så varför inte ta steget fullt ut och satsa på kollektivtrafiken ordentligt, istället för detta evigt flummande hit och dit med såna trevliga människor som långpendlaren i kläm.

    Dessutom skulle då den fattige få ett problem mindre att tänka på och dessutom fler pengar kvar i plånboken när kollektivtrafiken plötsligt var "gratis" och inga bråk längre behövde avgöras vid frukostbordet om bilande, pendlande och kostnader...

    Dessutom skulle det ju få den sidovinst att det skulle vara lättare att se skillnad på folk och fä, vilket ju inte heller är fy skam...

    Annars lycka till båda två med två goda avsikter...

    Hälsningar
    Tjalfe - Ett riktigt fä... :-)

  3. Anonymous Anonym 

    Tjalfe, det är väl i denna mening våra tankar skiljer sig:
    "Visst skulle det enbart vara de rika som hade råd till det då, men då skulle det i alla fall börja svidas för dem. Ett svidande som redan existerar i en fattig mans/dams plånbok idag"

    Du vill alltså arbeta för att "de rika" får uppleva hur en fattig man har det - att alla skall ha det lika jävligt. Själv vill jag arbeta för att de som har det fattigt skall få det bättre. Och då kommer frågan: blir det lättare eller svårare för "den fattige" att få råd med en bil om politikerna höjer totalkostnaden för det önskade fordonet?

  4. Anonymous Anonym 

    - Nä hä, du Magnus, försök inte...

    Jag tänker inte alls att jobba för någonting annat än mina högst privata åsikter, vilket även pendlaren verkar göra. Synd enligt min åsikt, var bara att han inte kunde få lov att ha dem utan att murvlarna la sig i, så att det plötsligt inte längre blev hans egna...

    Ett iläggande som du säkert saknar i ditt iblötläggande - eeh förlåt, arbetande med miljöfrågorna som ligger dig varmt om hjärtat. Så varmt att även du vill exploatera vår seriösa pendlare i brist på annat...

    Om du läser på ordentligt, då ser du att pendlaren verkligen uppskattar kollekttrafiken, men tar bilen där det inte fungerar ordentligt. Eller när han är rädd att det inte ska fungera ordentligt, vilket är ett nog så rimligt resonnemang enligt mina högst privata åsikter, som jag inte ens behöver arbeta för, utan de finns bara där, helt automatiskt, liksom...

    Mht ditt politiserande av människors diskussioner kring frukostbordet, förstår jag inte...

    Du kan ju inte vara särskild seriös när du sätter en bil framför en sinnesrofrukost, vilken är ack så viktigt i den fattigas vardag -, utan att jag behövar politisera ett dugg...

    Vore det inte bättre om du tog reda på v a r f ö r alldeles vanliga pendlare tar bilen istället för kollektivtrafiken...?

    Kan det vara så enkelt att de är rädda att inte kollekttrafiken fungerar just idag, att de faktiskt prioriterar sinnesron under frukostleverpastejen, eller tror du verkligen att folk sitter kring sina bord och diskuterar konservastel kontra socialakrobatisk polimik, när lilla Fia ska på sitt dagis innan 06:00 för att mamma ska hinna till jobbet, medan pappa ska på bvc med minstingen Smilla för vaccination mot pippiflunsan, som murvlarna lyckats skrämma upp oss med...?

    Sedan förstår jag inte riktigt det här med "totalkostnaden för det önskade fordonet"...? Vad menas egentligen med det, egentligen...?

    - En trevlig dag hoppas jag att du har fått pendlare när nu vårsolen faktiskt har börjat titta fram och förstås även till dig Magnus. Sen hoppas jag att du inte satte det danska wienerbrödet i halsen när du betalade dagens irrationella kostnader för bubblan din, medan radion utbasunerade att totalkostnaden för det önskade fordonet hade stigit med 0,0032 promille på 13 och en halv månads basis, i förhållande till en cykelpump...

  5. Anonymous Anonym 

    Det var faktiskt inte "murvlarna" som tog kontakt med mig utan tvärt om. Jag kontaktade dem för att uppnå mina mål som var att sätta fokus på problemet som det är att pendla. Jag tycker att jag lyckats ganska bra med det efter förra veckan så jag känner mig nöjd.

  6. Anonymous Anonym 

    - Hej POJ...

    Jag tycker du är en person värd en hjältestatus ska du bara veta. Det här har du gjort skitbra...!

    Men jag kan inte låta bli min humor och då kom ju bilmagnus springande till pappas magnet på en gång och då kliade det ju i fingrarna förstås...

    Murvlarna, ja ja, vi ger väl dem en liten applåd dem också då. Så att de inte blir ledsna...

    Det är ju inte bara deras fel detta med pippiflunsan, Det är säkert CIA, KGB och den sista shah av Persiens emliga polis som ligger bakom. Det kan ju även vara SL, Citypendeln och påven i ett triangeldrama, men det få vi väl veta av munterdödarna så småningom...

    Ha det bra och fortsätt i exakt samma anda...

    Klart du ska känna att du har lyckats bra med detta initiativ, för du är skitbra...!

    Jag ska inte störa ditt roliga längre. Må gott... ;-)

    Hälsningar
    Tjalfe

  7. Anonymous Anonym 

    Alla kommentarer på denna sida är välkomna. Det gäller bara att se ironin så är det roligt. Om detta som jag gör får något utslag återstår att se. Jag kommer i alla fall att fortsätta så länge det finns ett intresse.

Skicka en kommentar
  • En Långpendlare.
  • Från Nynäshamn, Sweden
  • Jag är en som bor i Nynäshamn och jobbar i Stockholm. En långpendlare. Här beskriver jag mina resor och summerar hur mycket tid extra som genereras av förseningar på resorna. Normalt åker jag pendeltåg för att ta mig till mitt jobb.

site hit counter

Site Feed