En långpendlares funderingar

Eller hur mycket tid snor SL egentligen



Låter det bra?


E-mail this post



Kom ihåg mig (?)



All personal information that you provide here will be governed by the Privacy Policy of Blogger.com. More...



I DN i dag så skriver man att arbetet med Nynäsbanan kan påskyndas. Man kan hoppas men inget är beslutat. Om det skulle bli av så är det bra. Problemet med att göra så här (längre perronger + 2 nya mötesplatser) är bara att beslut om dubbelspår kan skjutas längre fram i tiden. Jag för min del skulle hellre se en dubbelspårsutbyggnad direkt eftersom det ändå kommer att bli stora störningar i trafiken. Om den mindre utbyggnaden sker kommer beslut om dubbelspår säkert att skjutas fram för att se hur det fungerar med den nya utbyggnaden. Är det någon som vet mer eller har andra funderingar?

Hoppas att Banverket kan använda viss del av pengarna till att upprusta banorna också. Framförallt växlarna skulle nog behöva underhåll eftersom de fryser eller blir fel på så ofta. Kanske skulle man kunna hitta på en bättre lösning så att inte "växelfel" är en av de vanligaste orsakerna till förseningar.

Torsdagar är normalt min dag att lämna barnen på dagis så då måste jag ta bilen för att hinna. Så även i dag vilket inte ger någon förseningstid.


  1. Anonymous Anonym 

    Mitt ärende känns kanske inte rätt för er andra på denna intresanta blogg, men det är om inte annat en spännande signal till er som pendlar om vad våra folkvalda lägger nergi och pengar på när de inte satsar på exempelvis Nynäspendeln....

    Anna Kettner - trafiklandstingsråd - Går ut i Aftonbladet med att det inom kort ska finnas mobilfria zoner i tunnelbanan. Säkert en bra idé, men är det verkligen sånt man ska satsa sin tid på, sina pengar på, om man sitter som Landstingsråd med ansvar för en av de mest kritiserade verksamheterna?

    Jag har tyvärr ganska hyffsad koll på vad som krävs för att man ska kunna gå ut med nått sånt. Utredningsarbete, möteskostnader för förtroendevalda, genomörandet blir inte heller billigt. Visst...i det stora hela är det inte mycket pengar om man jämförmed vad SL omsätter, men många bäckar små.

    Jag tycker i alla fall det är anmärkningsvärt att man i vissa zoner då inte ska få ringa till sina kunder eller arbetsgivare för att berätta om att man är försenad. Man kan inte ta emot kundsamtal när man r försenad för att det är en mobilfri zon. Förvisso inte något straff kopplat till det, men väl det "sociala kontraktet" som ger sura blickar från medpassagerarna.

    Ville bara avreagera mig!
    Mvh
    Jacob

  2. Anonymous Anonym 

    Bra att du nämnde detta. Jag hade tänkt ta upp det i mitt inlägg för jag anser att detta är ett problem som verkligen inte skall läggas tid på. I alla fall inte som politiker.

    Sedan kan man undra vad som gjort att detta tas upp överhuvud taget. Hörde en del på radion i går också. Visst kan det vara irriterande med folk som talar högt i telefon men lika irriterande är det väl med folk som talar högt med sin granne på tunnelbanan. Skall man då införa pratfria zoner också?

  3. Anonymous Anonym 

    Jag tycker också att det finns mycket viktigare saker att tänka på. Visst, det kan vara mycket irriterande med folk som glömmer att de inte måste skrika trots att den man pratar med är långt borta - men det är ingenting med irrtiationen man får av pendeltrafiken.

    Tur för dig att du tog bilen idag - tror jag. Jag hann med ett pendeltåg som tack vare sin 15 minuters försening hamnade mitt i tidtabellen igen. Men inte tyckte Citypendeln/SL/Banverket detta. På grund av den kraftiga förseningen blev allt folk från detta full-långa tåget dumpade in Upplands Väsby där vi fick vänta på nästa korta tåget som i sin tur låg 7 minuter efter tidtabellen.

    Så kom vi till Märsta där Uppsalatåget förstås var borta. Ännu en halvtimme i kylan på världens tråkigaste station...


    Uwe.

  4. Anonymous Anonym 

    Ja, du hade tur som åkte bil idag. 8.37-pendeln från Nynäshamn blev en kvart försenad till Centralen på grund av tekniskt fel på loket, så att pendeln fick krypköra mellan Nynäs gård och Västerhaninge. Resan hem tog ännu längre tid. 14.52-pendeln från Centralen fastnade 20 min. i Tungelsta p.g.a att ett annat tåg hade gått sönder i Ösmo. När vi väl kom iväg mot Nynäshamn meddelade de i högtalarna att vi bara skulle få åka med till Ösmo, för tåget skulle vända tillbaka mot Västerhaninge där och att ersättningsbussar var beställda. När vi kom till Ösmo stod det faktiskt en ersättningsbuss där, men eftersom bakomvarande tåg mot Nynäshamn befann sig vid Hemfosa, valde de flesta av oss som skulle till Nynäshamn att åka med nästa tåg istället för att åka buss. Det bakomvarande tåget var också försenat så 37 min. senare än beräknat var 14.52-pendeln framme vid Nynäshamns station. Som tur var hann jag i alla fall med bussen så att jag slapp gå upp för alla backarna hem, med min fullastade ryggsäck. En tanke som har slagit mig denna vinter är att trots att jag bara åker pendeltåg till Stockholm på tisdagar och torsdagar så är det oftast förseningar, åtminstone ena vägen. Eftersom jag inte tror att jag är speciellt otursförföljd måste det sannolikt innebära att det normala för Nynäspendeln är att den är försenad.

  5. Anonymous Anonym 

    Skönt att höra att det inte bara är när jag åker som tågen går dåligt. I bland undrar jag om jag har en förbannelse över mig. Skämt åsido så tycker jag att det händer allt för ofta att man blir dumpad i Ösmo. Sedan är informationen så dålig så man vet inte om man skall ta en buss eller ett tåg. Jag upplever också att det är bättre att vänta på bakomvarande tåg. Jag har skrivit ett sådant inlägg (minst) här på bloggen.

Skicka en kommentar
  • En Långpendlare.
  • Från Nynäshamn, Sweden
  • Jag är en som bor i Nynäshamn och jobbar i Stockholm. En långpendlare. Här beskriver jag mina resor och summerar hur mycket tid extra som genereras av förseningar på resorna. Normalt åker jag pendeltåg för att ta mig till mitt jobb.

site hit counter

Site Feed