En långpendlares funderingar

Eller hur mycket tid snor SL egentligen



Följdförseningar.


E-mail this post



Kom ihåg mig (?)



All personal information that you provide here will be governed by the Privacy Policy of Blogger.com. More...



I dag var det dags att åka med SL igen. Varje steg var bara litet försenat men tillsammans så blir det mycket tid i alla fall.
Tåget var 2 minuter försenat. Tunnelbanan hade 10-minuterstrafik vilket ledde till att jag missade den buss jag skulle tagit. Nästa buss var 2 minuter försenad. Till slut så blev jag 10 minuter försenad.

Det har blivit en del diskussioner angående trafiken på senaste iden. Speciellt pendeltågen. Men ingen vill ta ansvar. Allt skall lösas med det nya X60-tåget verkar det som. Ungefär hälften av all försening beror på fel i banan (växlar m.m.). I går hörde jag på radion att man inte "kan" göra något åt det problemet. Med andra ord så kommer problemen att fortsätta även nästa vinter. Vad krävs för att någon skall ta tag i helheten?

Appropå X60 så åkte jag ett sådant i morse och det kändes konstigt. Först så skakade det oroväckande och sedan så fick det en gungning som kändes osäker. Men det kom fram nästan i tid så det kanske bara var jag som upplevde detta och inte ett riktigt fel.


  1. Anonymous Anonym 

    Lämnade arbetet 15 min tidigare för att komma hem i tid.
    Vad hände. Jo, citypendeln stal den kvarten av mig då tåget var 17 min sent. Vad skall dom skylla på idag. Solkurva,kanske.
    Du har så rätt. Ingen kommer att göra något åt problemen. "Det sitter i väggarna".

    Titta på Arlandaexpress. Som "tuffar och går". Utan växelfel, kalla vagnar, trasiga dörrar osv. Samma stad. sammar spår,samma kyla.
    Där finns en beslutsamhet som bygger på att dom måste. Det finns inte hos SL, dom tar våra skattepengar oavsett hur dåligt dom sköter det. Ju sämre det går, desto fler skattekronor kan dom kräva!
    Vi kommer att få leva med detta så länge landstinget och SL har ansvar för pendeltågen.

  2. Anonymous Anonym 

    Ingen tar ansvar. Ingen kommer att försöka förbättra pendeltågstarfiken i Stockholmsområde. Så sorgligt är det.

    Regeringen med miljöpartiets Peter Eriksson satsar hellre på Botniabanan därför at där omkring finns socialdemokratiska röster att hämta. Stockholm är ju ständigt på väg att glida ur socialdemokraternas händer så varför skulle regeringen vilja satsa några miliarder på kommunikationer här.

    Kommentaren om Arlandaexpress är tankeväckande!

    David

Skicka en kommentar
  • En Långpendlare.
  • Från Nynäshamn, Sweden
  • Jag är en som bor i Nynäshamn och jobbar i Stockholm. En långpendlare. Här beskriver jag mina resor och summerar hur mycket tid extra som genereras av förseningar på resorna. Normalt åker jag pendeltåg för att ta mig till mitt jobb.

site hit counter

Site Feed