En långpendlares funderingar

Eller hur mycket tid snor SL egentligen



Inte riktigt 10 minuter.


E-mail this post



Kom ihåg mig (?)



All personal information that you provide here will be governed by the Privacy Policy of Blogger.com. More...



På radion sade de att tågen var 10 minuter försenade p.g.a. hastighetsnedsättning. Jag kom in 8 minuter sent så det var väl bra. :-)

Appropå temperaturen i tåget (det nya X60) så var det svalt vid påstigning i Nynäshamn. Ca. 20 grader. Sedan ökade temperaturen konstant på väg mot Centralen. Toppavläsningen var 22,9 vid Älvsjö. Då slog fläktarna på och sänkte temperaturen till 21,9. Intrimning kanske behövs eller har man en sådan stor tröghet i systemet av andra orsaker? Jag är ingen expert men antar att man behöver viss tröghet eftersom folkmängd varierar mycket + öppning/stängning av dörrar + solgenomstrålning m.m. Så det kanske är detta som blir resultatet. Någon annan som vet eller har andra upplevelser?


  1. Anonymous Anonym 

    När jag åkte hem igår så var det iskallt på tåget, åket med ett nytt tåg, och denna gång var det minsann drag i luftkonditioneringen.
    Jag frös hela vägen hem, trots jeans och långärmad tröja.
    De behöver ju inte överdriva tycker jag...

Skicka en kommentar
  • En Långpendlare.
  • Från Nynäshamn, Sweden
  • Jag är en som bor i Nynäshamn och jobbar i Stockholm. En långpendlare. Här beskriver jag mina resor och summerar hur mycket tid extra som genereras av förseningar på resorna. Normalt åker jag pendeltåg för att ta mig till mitt jobb.

site hit counter

Site Feed