På radion sade de att tågen var 10 minuter försenade p.g.a. hastighetsnedsättning. Jag kom in 8 minuter sent så det var väl bra. :-)
Appropå temperaturen i tåget (det nya X60) så var det svalt vid påstigning i Nynäshamn. Ca. 20 grader. Sedan ökade temperaturen konstant på väg mot Centralen. Toppavläsningen var 22,9 vid Älvsjö. Då slog fläktarna på och sänkte temperaturen till 21,9. Intrimning kanske behövs eller har man en sådan stor tröghet i systemet av andra orsaker? Jag är ingen expert men antar att man behöver viss tröghet eftersom folkmängd varierar mycket + öppning/stängning av dörrar + solgenomstrålning m.m. Så det kanske är detta som blir resultatet. Någon annan som vet eller har andra upplevelser?
Appropå temperaturen i tåget (det nya X60) så var det svalt vid påstigning i Nynäshamn. Ca. 20 grader. Sedan ökade temperaturen konstant på väg mot Centralen. Toppavläsningen var 22,9 vid Älvsjö. Då slog fläktarna på och sänkte temperaturen till 21,9. Intrimning kanske behövs eller har man en sådan stor tröghet i systemet av andra orsaker? Jag är ingen expert men antar att man behöver viss tröghet eftersom folkmängd varierar mycket + öppning/stängning av dörrar + solgenomstrålning m.m. Så det kanske är detta som blir resultatet. Någon annan som vet eller har andra upplevelser?
Jag
- En Långpendlare.
- Från Nynäshamn, Sweden
- Jag är en som bor i Nynäshamn och jobbar i Stockholm. En långpendlare. Här beskriver jag mina resor och summerar hur mycket tid extra som genereras av förseningar på resorna. Normalt åker jag pendeltåg för att ta mig till mitt jobb.
Föregående inlägg
Arkiv
- januari 2006
- februari 2006
- mars 2006
- april 2006
- maj 2006
- juni 2006
- juli 2006
- augusti 2006
- september 2006
- oktober 2006
- november 2006
- december 2006
- januari 2007
- februari 2007
- mars 2007
- april 2007
- maj 2007
- juni 2007
- juli 2007
- augusti 2007
- september 2007
- oktober 2007
- februari 2008
- augusti 2008
- september 2008
- oktober 2008
- november 2008
- december 2008
När jag åkte hem igår så var det iskallt på tåget, åket med ett nytt tåg, och denna gång var det minsann drag i luftkonditioneringen.
Jag frös hela vägen hem, trots jeans och långärmad tröja.
De behöver ju inte överdriva tycker jag...