En långpendlares funderingar

Eller hur mycket tid snor SL egentligen



Nytt brev till SL.


E-mail this post



Kom ihåg mig (?)



All personal information that you provide here will be governed by the Privacy Policy of Blogger.com. More...



I dag blev jag inte så försenad till Nynäshamn. Endast 4 minuter.

Jag skickade följande till SL i dag:
"
För ett tag sedan skrev jag ett e-brev till SLs styrelse och skickade en kopia till kommunstyrelsen i Nynäshamn. Några svar har jag fått men inte en förklaring till hur man skall lösa problemet med den otroligt dåliga pendlingen till och från Stockholm.

Nu undrar jag vad som görs åt problemet med den dåliga pendlingstrafiken? Man köper in fler X-60 tåg men det är naturligtvis inte en universal lösning eftersom mycket beror på annat. Dessutom har jag dålig erfarenhet av de nya tågen. Är det en så komplex miljö att det inte går att beställa bra tåg eller hur har ni gjort er kravställning? Är det dags att se över beställningsprocessen? Vad har ni för kvalitetssäkring? Dörrar i det nya tåget går sönder och det är väl det mest basala i ett tåg?

Vad händer på Banverket? Vad görs med växel/signal-problemet. Det måste vara möjligt att konstruera en växel på ett bättre sätt så att den inte fryser kontinuerligt. Och signalsystemet, är det av samma årgång som de gamla tågen? I så fall, varför görs ingenting åt det?

Dubbelspår till Nynäshamn. Om man gör den "lilla" lösningen, d.v.s. bygger ut perrongerna och skapar fler mötesplatser på sträckan mellan Västerhaninge och Nynäshamn, när blir det då dubbelspår hela vägen? Finns det en plan på hur dubbelspårsutbyggnaden kan göras utan för stora avbräck i trafiken? När man gjorde utbyggnaden till Västerhaninge blev det bussar som ersatte tåget och naturligtvis kommer det att bli motsvarande vid bygget nu. Är det inte bättre att satsa på en riktig utbyggnad till två spår direkt och därmed minska uppehållet i trafiken?

Informationen vid fel måste kunna bli mycket bättre. Ofta när det blir problem, som att man blir avslängd i Ösmo, så är informationen knapphändig och felaktig. Hur kan det vara så? I dagens samhälle där "alla" har en mobiltelefon. Hur kan det komma sig att man inte lyckas förmedla vad som händer från trafikledningen som bestämt om förändringar i trafiken till de som skall berätta detta till resenärerna?
"

Vi får se vad det blir för svar.


  1. Anonymous Anonym 

    Behövs verkligen dubbelspår ända till Nynäs? Tåget är väl halvfullt redan efter V-haninge?? Näe, satsa på fler spår genom stan istället som t.ex. citybanan!

  2. Anonymous Anonym 

    Dubbelspår Västerhanninge - Nynäshamn är nödvändigt för att utveckla Södertörn. Det byggs och kommer att byggas nya bostäder där. En ny hamn i Nynäshamn kommer att skapa mycket större behov av transporter till och från.
    Dubbelspår är en framtidsatsning!

    City banan behövs. Det är dock olyckligt att ställa olika trafikprojekt inom Stockholms län mot varandra. Kommunikationer är en sorglig och försummat fråga inom länet. Kom bara ihåg den sorgliga "dansen" kring Dennis paketetpå 80-talet!

    Jag ser större problem med regeringens till synes meningslösa mångmiljard satsningar såsom tunneln genom Hallandsåsen, Botniabanan och dess förlängning Nordbotnia banan (experterna hävdar att det skulle vara mera lönsamt att flyga folk i helikoptrar i stället att plöja skattemedel i denna banan) samt Kalax flygplats (där inga flygplan landar eller startar från!

Skicka en kommentar
  • En Långpendlare.
  • Från Nynäshamn, Sweden
  • Jag är en som bor i Nynäshamn och jobbar i Stockholm. En långpendlare. Här beskriver jag mina resor och summerar hur mycket tid extra som genereras av förseningar på resorna. Normalt åker jag pendeltåg för att ta mig till mitt jobb.

site hit counter

Site Feed