I dag blev jag inte så försenad till Nynäshamn. Endast 4 minuter.
Jag skickade följande till SL i dag:
"
För ett tag sedan skrev jag ett e-brev till SLs styrelse och skickade en kopia till kommunstyrelsen i Nynäshamn. Några svar har jag fått men inte en förklaring till hur man skall lösa problemet med den otroligt dåliga pendlingen till och från Stockholm.
Nu undrar jag vad som görs åt problemet med den dåliga pendlingstrafiken? Man köper in fler X-60 tåg men det är naturligtvis inte en universal lösning eftersom mycket beror på annat. Dessutom har jag dålig erfarenhet av de nya tågen. Är det en så komplex miljö att det inte går att beställa bra tåg eller hur har ni gjort er kravställning? Är det dags att se över beställningsprocessen? Vad har ni för kvalitetssäkring? Dörrar i det nya tåget går sönder och det är väl det mest basala i ett tåg?
Vad händer på Banverket? Vad görs med växel/signal-problemet. Det måste vara möjligt att konstruera en växel på ett bättre sätt så att den inte fryser kontinuerligt. Och signalsystemet, är det av samma årgång som de gamla tågen? I så fall, varför görs ingenting åt det?
Dubbelspår till Nynäshamn. Om man gör den "lilla" lösningen, d.v.s. bygger ut perrongerna och skapar fler mötesplatser på sträckan mellan Västerhaninge och Nynäshamn, när blir det då dubbelspår hela vägen? Finns det en plan på hur dubbelspårsutbyggnaden kan göras utan för stora avbräck i trafiken? När man gjorde utbyggnaden till Västerhaninge blev det bussar som ersatte tåget och naturligtvis kommer det att bli motsvarande vid bygget nu. Är det inte bättre att satsa på en riktig utbyggnad till två spår direkt och därmed minska uppehållet i trafiken?
Informationen vid fel måste kunna bli mycket bättre. Ofta när det blir problem, som att man blir avslängd i Ösmo, så är informationen knapphändig och felaktig. Hur kan det vara så? I dagens samhälle där "alla" har en mobiltelefon. Hur kan det komma sig att man inte lyckas förmedla vad som händer från trafikledningen som bestämt om förändringar i trafiken till de som skall berätta detta till resenärerna?
"
Vi får se vad det blir för svar.
Jag skickade följande till SL i dag:
"
För ett tag sedan skrev jag ett e-brev till SLs styrelse och skickade en kopia till kommunstyrelsen i Nynäshamn. Några svar har jag fått men inte en förklaring till hur man skall lösa problemet med den otroligt dåliga pendlingen till och från Stockholm.
Nu undrar jag vad som görs åt problemet med den dåliga pendlingstrafiken? Man köper in fler X-60 tåg men det är naturligtvis inte en universal lösning eftersom mycket beror på annat. Dessutom har jag dålig erfarenhet av de nya tågen. Är det en så komplex miljö att det inte går att beställa bra tåg eller hur har ni gjort er kravställning? Är det dags att se över beställningsprocessen? Vad har ni för kvalitetssäkring? Dörrar i det nya tåget går sönder och det är väl det mest basala i ett tåg?
Vad händer på Banverket? Vad görs med växel/signal-problemet. Det måste vara möjligt att konstruera en växel på ett bättre sätt så att den inte fryser kontinuerligt. Och signalsystemet, är det av samma årgång som de gamla tågen? I så fall, varför görs ingenting åt det?
Dubbelspår till Nynäshamn. Om man gör den "lilla" lösningen, d.v.s. bygger ut perrongerna och skapar fler mötesplatser på sträckan mellan Västerhaninge och Nynäshamn, när blir det då dubbelspår hela vägen? Finns det en plan på hur dubbelspårsutbyggnaden kan göras utan för stora avbräck i trafiken? När man gjorde utbyggnaden till Västerhaninge blev det bussar som ersatte tåget och naturligtvis kommer det att bli motsvarande vid bygget nu. Är det inte bättre att satsa på en riktig utbyggnad till två spår direkt och därmed minska uppehållet i trafiken?
Informationen vid fel måste kunna bli mycket bättre. Ofta när det blir problem, som att man blir avslängd i Ösmo, så är informationen knapphändig och felaktig. Hur kan det vara så? I dagens samhälle där "alla" har en mobiltelefon. Hur kan det komma sig att man inte lyckas förmedla vad som händer från trafikledningen som bestämt om förändringar i trafiken till de som skall berätta detta till resenärerna?
"
Vi får se vad det blir för svar.
Jag
- En Långpendlare.
- Från Nynäshamn, Sweden
- Jag är en som bor i Nynäshamn och jobbar i Stockholm. En långpendlare. Här beskriver jag mina resor och summerar hur mycket tid extra som genereras av förseningar på resorna. Normalt åker jag pendeltåg för att ta mig till mitt jobb.
Föregående inlägg
Arkiv
- januari 2006
- februari 2006
- mars 2006
- april 2006
- maj 2006
- juni 2006
- juli 2006
- augusti 2006
- september 2006
- oktober 2006
- november 2006
- december 2006
- januari 2007
- februari 2007
- mars 2007
- april 2007
- maj 2007
- juni 2007
- juli 2007
- augusti 2007
- september 2007
- oktober 2007
- februari 2008
- augusti 2008
- september 2008
- oktober 2008
- november 2008
- december 2008
Behövs verkligen dubbelspår ända till Nynäs? Tåget är väl halvfullt redan efter V-haninge?? Näe, satsa på fler spår genom stan istället som t.ex. citybanan!
Dubbelspår Västerhanninge - Nynäshamn är nödvändigt för att utveckla Södertörn. Det byggs och kommer att byggas nya bostäder där. En ny hamn i Nynäshamn kommer att skapa mycket större behov av transporter till och från.
Dubbelspår är en framtidsatsning!
City banan behövs. Det är dock olyckligt att ställa olika trafikprojekt inom Stockholms län mot varandra. Kommunikationer är en sorglig och försummat fråga inom länet. Kom bara ihåg den sorgliga "dansen" kring Dennis paketetpå 80-talet!
Jag ser större problem med regeringens till synes meningslösa mångmiljard satsningar såsom tunneln genom Hallandsåsen, Botniabanan och dess förlängning Nordbotnia banan (experterna hävdar att det skulle vara mera lönsamt att flyga folk i helikoptrar i stället att plöja skattemedel i denna banan) samt Kalax flygplats (där inga flygplan landar eller startar från!