Jag trodde i min enfald att varmare väder skulle innebära mindre förseningar. Att man aldrig lär sig. Det blir förseningar i alla fall. Tåget blev 15 minuter försenat till Centralen i morse (jag åkte sent i dag 08:08). Jag lyckades pricka T-banan men sedan blev bussen försenad så till slut blev jag 23 minuter sen i dag.
Det tycks vara fler som glömmer fort. Såg att (s) vill sänka månadskortets pris med 100 kr (alla håller inte med). Man kan gissa att det blir mindre underhåll då detta sker. Eller snarare varför inte lägga dessa pengar på underhåll i stället? I en fråga av resenärer såg jag som svar på den frågan något liknande: "...nu går ju tågen så bra...". Så fort glömmer folk. För några veckor sedan var det KAOS i trafiken.
I Nynäsposten i dag så läser jag att man sätter in direktbussar från Ösmo: "En direktbuss ska gå mellan Ösmo och Gullmarsplan fram till dess att pendeltågstrafiken fungerar.". Känns det inte som om detta borde skett för 2 månader sedan?
Nu köper SL in fler X60-tåg som verkar vara lösningen på alla problem. Detta är jättebra men det löser inte alla problem. Det finns mer som måste fixas:
- Växlarna måste göras något åt. Finns det inte någon i detta land som kan konstruera en växel som tål vårat klimat och den OTROLIGT höga belastning som gör att man inte HINNER fixa växlarna?
- Signalfel. Detta måste också gå att lösa. Är det dåliga givare? Är det ledningar som går av? Byt ut dessa mot något som håller.
- X60-tågen. Är det barnsjukdomar som gjort att MÅNGA av de gånger jag åkt med dessa tåg så har det varit problem. De har slocknat och inte kunnat åka vidare. Dörrarna fungerar inte osv. Eller har man snålat och beställt fel?
- För oss längs Nynäshamnslinjen: Dubbelspår till Nynäshamn. Om man gör den "lilla" lösningen, d.v.s. bygger ut perrongerna och skapar fler mötesplatser på sträckan mellan Västerhaninge och Nynäshamn, när tror ni det blir dubbelspår hela vägen då?
Hårda ord i dag men jag känner att det är NU vi måste reagera. Nästa vinter ÄR DET FÖRSENT IGEN! I en sak håller jag med politikerna: Snabba lösningar finns inte.
Det tycks vara fler som glömmer fort. Såg att (s) vill sänka månadskortets pris med 100 kr (alla håller inte med). Man kan gissa att det blir mindre underhåll då detta sker. Eller snarare varför inte lägga dessa pengar på underhåll i stället? I en fråga av resenärer såg jag som svar på den frågan något liknande: "...nu går ju tågen så bra...". Så fort glömmer folk. För några veckor sedan var det KAOS i trafiken.
I Nynäsposten i dag så läser jag att man sätter in direktbussar från Ösmo: "En direktbuss ska gå mellan Ösmo och Gullmarsplan fram till dess att pendeltågstrafiken fungerar.". Känns det inte som om detta borde skett för 2 månader sedan?
Nu köper SL in fler X60-tåg som verkar vara lösningen på alla problem. Detta är jättebra men det löser inte alla problem. Det finns mer som måste fixas:
- Växlarna måste göras något åt. Finns det inte någon i detta land som kan konstruera en växel som tål vårat klimat och den OTROLIGT höga belastning som gör att man inte HINNER fixa växlarna?
- Signalfel. Detta måste också gå att lösa. Är det dåliga givare? Är det ledningar som går av? Byt ut dessa mot något som håller.
- X60-tågen. Är det barnsjukdomar som gjort att MÅNGA av de gånger jag åkt med dessa tåg så har det varit problem. De har slocknat och inte kunnat åka vidare. Dörrarna fungerar inte osv. Eller har man snålat och beställt fel?
- För oss längs Nynäshamnslinjen: Dubbelspår till Nynäshamn. Om man gör den "lilla" lösningen, d.v.s. bygger ut perrongerna och skapar fler mötesplatser på sträckan mellan Västerhaninge och Nynäshamn, när tror ni det blir dubbelspår hela vägen då?
Hårda ord i dag men jag känner att det är NU vi måste reagera. Nästa vinter ÄR DET FÖRSENT IGEN! I en sak håller jag med politikerna: Snabba lösningar finns inte.
Jag
- En Långpendlare.
- Från Nynäshamn, Sweden
- Jag är en som bor i Nynäshamn och jobbar i Stockholm. En långpendlare. Här beskriver jag mina resor och summerar hur mycket tid extra som genereras av förseningar på resorna. Normalt åker jag pendeltåg för att ta mig till mitt jobb.
Föregående inlägg
Arkiv
- januari 2006
- februari 2006
- mars 2006
- april 2006
- maj 2006
- juni 2006
- juli 2006
- augusti 2006
- september 2006
- oktober 2006
- november 2006
- december 2006
- januari 2007
- februari 2007
- mars 2007
- april 2007
- maj 2007
- juni 2007
- juli 2007
- augusti 2007
- september 2007
- oktober 2007
- februari 2008
- augusti 2008
- september 2008
- oktober 2008
- november 2008
- december 2008
Skicka en kommentar