En långpendlares funderingar

Eller hur mycket tid snor SL egentligen



Trodde jag ja!


E-mail this post



Kom ihåg mig (?)



All personal information that you provide here will be governed by the Privacy Policy of Blogger.com. More...



Jag trodde i min enfald att varmare väder skulle innebära mindre förseningar. Att man aldrig lär sig. Det blir förseningar i alla fall. Tåget blev 15 minuter försenat till Centralen i morse (jag åkte sent i dag 08:08). Jag lyckades pricka T-banan men sedan blev bussen försenad så till slut blev jag 23 minuter sen i dag.

Det tycks vara fler som glömmer fort. Såg att (s) vill sänka månadskortets pris med 100 kr (alla håller inte med). Man kan gissa att det blir mindre underhåll då detta sker. Eller snarare varför inte lägga dessa pengar på underhåll i stället? I en fråga av resenärer såg jag som svar på den frågan något liknande: "...nu går ju tågen så bra...". Så fort glömmer folk. För några veckor sedan var det KAOS i trafiken.

I Nynäsposten i dag så läser jag att man sätter in direktbussar från Ösmo: "En direktbuss ska gå mellan Ösmo och Gullmarsplan fram till dess att pendeltågstrafiken fungerar.". Känns det inte som om detta borde skett för 2 månader sedan?

Nu köper SL in fler X60-tåg som verkar vara lösningen på alla problem. Detta är jättebra men det löser inte alla problem. Det finns mer som måste fixas:
- Växlarna måste göras något åt. Finns det inte någon i detta land som kan konstruera en växel som tål vårat klimat och den OTROLIGT höga belastning som gör att man inte HINNER fixa växlarna?
- Signalfel. Detta måste också gå att lösa. Är det dåliga givare? Är det ledningar som går av? Byt ut dessa mot något som håller.
- X60-tågen. Är det barnsjukdomar som gjort att MÅNGA av de gånger jag åkt med dessa tåg så har det varit problem. De har slocknat och inte kunnat åka vidare. Dörrarna fungerar inte osv. Eller har man snålat och beställt fel?
- För oss längs Nynäshamnslinjen: Dubbelspår till Nynäshamn. Om man gör den "lilla" lösningen, d.v.s. bygger ut perrongerna och skapar fler mötesplatser på sträckan mellan Västerhaninge och Nynäshamn, när tror ni det blir dubbelspår hela vägen då?

Hårda ord i dag men jag känner att det är NU vi måste reagera. Nästa vinter ÄR DET FÖRSENT IGEN! I en sak håller jag med politikerna: Snabba lösningar finns inte.


  • En Långpendlare.
  • Från Nynäshamn, Sweden
  • Jag är en som bor i Nynäshamn och jobbar i Stockholm. En långpendlare. Här beskriver jag mina resor och summerar hur mycket tid extra som genereras av förseningar på resorna. Normalt åker jag pendeltåg för att ta mig till mitt jobb.

site hit counter

Site Feed