En långpendlares funderingar

Eller hur mycket tid snor SL egentligen



Resegarantin 800 kronor.


E-mail this post



Kom ihåg mig (?)



All personal information that you provide here will be governed by the Privacy Policy of Blogger.com. More...



Glad nyhet: SL höjer gränsen för resegarantin till 800 kr. Läste detta i DN i morse. Även Metro skriver om det. Inte för att SL någonsin har ifrågasatt mina utlägg på upp till 800 kronor men det visar oss som har längre än 400-kronorsresor att det är OK.

Så var det avbrott i trafiken igen. Nedriven kontaktledning var anledningen. Det spekuleras om sabotage. Vi får se vad som visar sig. Hur som helst så innebar detta att det var ersättningsbuss som gällde mellan Nynäshamn och Västerhaninge. Tänkte testa detta för att se om tiden kunde hållas (20 minuter för resegarantin alltså)... Det kunde den inte. Blev 23 minuter sen (tåget från VH var alltså i tid). Då var ersättningsbussen i tid och den stannade inte i Ösmo. Däremot stannade bussen vid Nynäshamns station trots att den var full vilket innebar att det var många som stod i bussen. Detta i hög hastighet på väg 73. Är detta bra?

Vid närmare titt på tidtabellen inser jag att det inte kommer att gå att ta en ersättningsbuss från Nynäs och komma mindre än 23 minuter sent till Centralen. Detta kvalificerar alla resor när ersättningstrafik finns direkt till resegarantin. OM man då kan hinna till VH så kan man åka dit annars måste man åka till Centralen. Detta kommer jag att prova när tillfälle ges. Problemet är bara att det är svårt med taxi i Nynäs vilket kan ge ännu större förseningar.

Åkte sent hem och fick meddelande om att problemet var löst. Som bonus så blev tåget inget försenat hem.


  1. Anonymous Anonym 

    Skulle ha åkt 7.15 tåget från Ösmo, men som sagt strul, ersättingsbussen kom 7.28 kom fråm till Västerhaninge 7.52.
    Precis när bussen kommer in till Västerhaninge så drar tåget trots att föraren ser oss. Tåget efter blev ca 30 minuter försenat då det var strul.
    Hoppas man kommer hem idag...

  2. Blogger POJ 

    Jag hade alltså tur som bara blev 23 minuter sen.

Skicka en kommentar
  • En Långpendlare.
  • Från Nynäshamn, Sweden
  • Jag är en som bor i Nynäshamn och jobbar i Stockholm. En långpendlare. Här beskriver jag mina resor och summerar hur mycket tid extra som genereras av förseningar på resorna. Normalt åker jag pendeltåg för att ta mig till mitt jobb.

site hit counter

Site Feed