En långpendlares funderingar

Eller hur mycket tid snor SL egentligen



Så var man i gång igen.


E-mail this post



Kom ihåg mig (?)



All personal information that you provide here will be governed by the Privacy Policy of Blogger.com. More...



Ersättningsbuss från Västerhaninge var det sagt. Normalt så tar jag inte ersättningsbuss längre men från Nynäshamn är det i princip omöjligt att få en taxi när det är förseningar. Eftersom bussarna gick till Ösmo och tåget vände där tänkte jag att det inte skulle bli så stor försening. Det var helt fel.

Jag frågade busschauffören om detta var ersättningsbussen och han nickade. I Ösmo så stannade bussen 1:st vid Ösmo busstation och sedan vid pendeltågstatinonen. Där bytte jag till tåget. Sedan väntade jag... och väntade... och till slut så ringde jag SL som svarade att detta inte var det tåget som jag trodde utan nästa. SL släppte alltså iväg tåget före ersättningsbussarna. Eller ersättningsbuss; det var buss 35 som jag hoppat på och ingen ersättningsbuss insåg jag senare. Förmodligen kombinerade SL 35-an med ersättningtrafiken.

Hur många gånger kan man göra samma fel? Hur inkompetent får man vara innan man blir uppsagd? Jag hade, naturligtvis, inte fått behålla mitt jobb om jag gjorde samma fel så många gånger.

Här kommer en öppen fråga till SL:
"Behöver ni hjälp? Jag har jobbat med informationsteknologi länge och är helt övertygad om att jag kan förbättra er informationsstrategi. I och för sig kan vem som helst göra ett bättre jobb än vad ni gör. Ni borde skämmas. Gör man ett sådant dåligt jobb som ni gör så skall man avsäga sig sitt uppdrag och avstå sin lön. Kontakta mig genom denna blogg för att få hjälp av någon som förstår problemet."

Hur tror ni att det kommer att fungera i vinter med pendlingen? Vi har samma situation som för 2 år sedan. (Se min statistik här intill för den sorgen.) Ingenting har hänt. Att det blev en mild vinter i år kan man bara tacka för men blir det milt kommande vinter?

41 minuter sent till Centralen.

Hem så var det fortfarande signalfel mellan Ösmo och Nynäshamn. Därför var det ersättningsbuss som gällde. Tänkte testa och se om SL kan hålla tiden från Ösmo i alla fall och se, det gick. Endast 15 minuters försening.

Hade tänkt att sluta med denna blogg men ser nu att det behövs någon som för riktiga tider och visar hur illa det är ställt. Det är nog dags att kontakta tidningarna igen...


  1. Anonymous Anonym 

    Lycka till!

  2. Anonymous Anonym 

    Nej, snälla,sluta inte! Försök att orka lite till. Du skriver jättebra och kanske att någon ansvarig på SL läser och tar till sig kritiken/informationen.

  3. Anonymous Anonym 

    håller med. sluta inte förrän vi pendlare behandlas med respekt av SL, mm.

  4. Anonymous Anonym 

    Att åka buss mellan Ösmo och Nynäshamn tar väl ungefär 10 minuter längre tid än tåget? Då är frågan ska man hålla kvar tåget i Ösmo och försena alla minst 10 minuter till Västerhaninge. Eller ska man försena Nynäshamnsborna 30 minuter genom att släppa iväg tåget i tid från Ösmo och låta resenärerna från Ösmo och norr ut åka i tid????
    Att informationen till resenärerna är usel håller jag med om.

  5. Blogger POJ 

    Att informationen är usel det behöver nog inte kommenteras. Att man vänder tågen i Ösmo och medvetet låter oss som pendlar förlora mer än 30 minuter är inte acceptabelt. Det finns då 2 saker att göra i stället:
    1. Köra direkt till Västerhaninge med buss så att man åtminstone kan ta mellantåget därifrån.
    2. Massbeställa taxibilar eftersom man vet att det blir mer än 20 minuters försening och att resegarantin därmed gäller.

    Sedan kan man också underhålla järnvägen så att dessa situationer inte uppstår. Jag vet att ett större jobb skall göras nästa år och att man därför inte vill göra något före det men jag bävar för vad som kommer att hända i vinter om vi redan har så stora problem.

  6. Blogger Unknown 

    Härligt att du fortsätter! Du behövs verkligen.

Skicka en kommentar
  • En Långpendlare.
  • Från Nynäshamn, Sweden
  • Jag är en som bor i Nynäshamn och jobbar i Stockholm. En långpendlare. Här beskriver jag mina resor och summerar hur mycket tid extra som genereras av förseningar på resorna. Normalt åker jag pendeltåg för att ta mig till mitt jobb.

site hit counter

Site Feed