En långpendlares funderingar

Eller hur mycket tid snor SL egentligen



Tiden går men SLs informationsmissar består.


E-mail this post



Kom ihåg mig (?)



All personal information that you provide here will be governed by the Privacy Policy of Blogger.com. More...



Har inte skrivit på ett tag. Dels har jag åkt mer bil och dessutom så har trafiken flutit på ganska bra tills...

53 minuter sent till Centralen.

Jag pendlar nästan varje dag. I alla år har informationen från SL varit usel. I dag var inget undantag. Tåget mot Stockholm blev inställt. Det vet jag, inte för att SL har upplyst mig, utan för att ett tåg kom i andra riktningen. Det var bara att hoppa på det. Det innebär att jag får ta ett tåg som tar längre tid och som kräver byte i Västerhaninge, vilket är en skandal i sig men kräver ett eget inlägg. I Västerhaninge så har SL haft mage att skicka iväg tåget som går till Stockholm! Detta i sin tur innebär att jag får ta nästa tåg. Vem ersätter mig för det? Om SL kunde få ut information till perrongerna så skulle det finnas en chans att hinna ta en taxi eller ordna annan transport men det vill SL förstås inte eftersom det skulle kosta för mycket så man håller på informationen. Annars kvalar all
försening från Nynäshamn in under resegarantin. Jag har aldrig kommit mindre än 20 minuter sent med ersättningstrafik.

På vägen hem hände en kanske ännu värre sak:

36 minuter sent hem.

Taxi till VH efter stopp mellan Centralen och söderut. Jag kom precis lagom till tåget som skulle till Nynäshamn. Personal från Stockholmståg sade till mig när jag skulle kliva på tåget att det inte skulle gå så jag gick mot taxistationen i stället för att ta en taxi. Vad ser jag då? Tåget åker i alla fall mot Nynäshamn och några som inte hört personalens förmaningar kunde åka tåg hem. Jag försökte ta en taxi men det var 30 - 40 minuters väntetid så jag tog bussen som inväntade det tåg jag hade åkt taxi för att hinna till Västerhaninge med. Den bussen kom fram till min station något senare än nästa tåg från Västerhaninge. Bussen var i sådant risigt skick att något skrapade i under mig konstant men värre i kurvor och gupp. Fjädringen var helt slut och varje gupp kändes ut i nacken. Bussen var överfull eftersom det gick 1 buss vilket är för litet för 1 tåg.


  • En Långpendlare.
  • Från Nynäshamn, Sweden
  • Jag är en som bor i Nynäshamn och jobbar i Stockholm. En långpendlare. Här beskriver jag mina resor och summerar hur mycket tid extra som genereras av förseningar på resorna. Normalt åker jag pendeltåg för att ta mig till mitt jobb.

site hit counter

Site Feed