En långpendlares funderingar

Eller hur mycket tid snor SL egentligen



När skall SL få slut på eländet?


E-mail this post



Kom ihåg mig (?)



All personal information that you provide here will be governed by the Privacy Policy of Blogger.com. More...



In till Centralen gick det ganska bra. Endast 2 minuter sent.

Sedan blev det inte bra hem. Tåget var sent redan till Centralen. I Jordbro eller var det Haninge berättade man att tåget mot Nynäshamn hade släppts iväg för att vårat var för mycket försenat. Alternativen var inte ersättningsbuss utan buss eller nästa tåg. Man ordnade alltså inte en ersättningsbuss. Försökte då att ringa efter taxi men både Taxi 020 och Nynästaxi hade inga bilar i närheten. Väntade för att se om man kanske hade sagt fel när man sade buss och inte ersättningsbuss men ingen ersättningsbuss kom. Så det blev att gå till tåget och vänta. Tåget i sig var sedan 7 minuter sent. Alltså 37 minuters försening till Nynäshamn.

Men varför släpper man tåg när man vet att det kommer ett tåg till Västerhaninge? Jo det är så enkelt som att statistiken blir bättre. Ersättningsbussar räknas inte in i statistiken. Det har jag frågat om och fått svar på. Alltså blir endast tåget till Västerhaninge försenat medan tåget till Nynäshamn knappt har några förseningar alls. Alltså har man uppnått något mål. Att sedan många resenärer egentligen har 30 minuters försening syns inte i någon statistik.

Enda sättet att få bukt på detta problem är att få det att svida i skinnet på SL. Inget annat fungerar. Vi har försökt politiskt, genom insändare, varit med i TV, m.m. Inget av detta hjälper. Om alla tog ut sin rätt till resegaranti så skulle det kännas. Vi borde alla åka taxi från Västerhaninge till Nynäshamn när sådant här sker. Då skulle det kännas för SL och man kanske skulle ta tag i saken. Jag vet inte hur många som åker på varje tåg men säg 100 personer. Ca. 500 kr. kostar en resa med taxi till Nynäs från VH = 50000 kr. per gång. Det blir litet pengar då. Problemet här är att det inte finns så många taxi och att man måste ligga ute med pengarna.

Klicka på bilden här ovan och klaga till SL. Vem vet, det kanske hjälper om vi klagar tillräckligt mycket.


  • En Långpendlare.
  • Från Nynäshamn, Sweden
  • Jag är en som bor i Nynäshamn och jobbar i Stockholm. En långpendlare. Här beskriver jag mina resor och summerar hur mycket tid extra som genereras av förseningar på resorna. Normalt åker jag pendeltåg för att ta mig till mitt jobb.

site hit counter

Site Feed