En långpendlares funderingar

Eller hur mycket tid snor SL egentligen



Omstart.


E-mail this post



Kom ihåg mig (?)



All personal information that you provide here will be governed by the Privacy Policy of Blogger.com. More...




Så var det dags igen. Tågen börjar rulla på Nynäsbanan och det har hänt massor.
- Nya plattformar.
- Nya mötesplatser.
- Upprustat signalsystem.
- Ny hållplats.
- Borttagen hållplats.
- M.m.

För mig innebär det att gå på tåget på en ny hållplats. Fantastisk utsikt från den.

Det började med att få åka gamla hederliga X10. Skulle det inte bli X60 nu? Jag tycker i alla fall att det är skönt med tåg. Bussarna som ersatt tågen har varit varma och man har kört dessa som galningar. Jag har mått risigt de flesta gångerna och jag blir inte lätt åksjuk.

Hem blev det dock X60 men tyvärr så är det byte som gäller i Västerhaninge. Jag hoppas verkligen att man snarast byter till direkttåg. Det är förståeligt med byten under en testperiod för att se hur den upprustade banan går men sedan måste man rimligen ordna direkttåg. Gärna några snabbtåg som det går in till Centralen.

Tittar man på tiderna för tågen så ser tiderna ut som följer:
- Tåg Stockholm C till Nynäshamn: 1:03
- Tunnelbana till Gullmarsplan och sedan buss till Nynäshamn: 1:05
Lägger man där till förseningar undrar jag om man kanske tjänar på att ta bussen.

Jag har samanställt året på sidan här och börjar åter se hur tågen går så att vi får se hur mycket förbättring den upprustade banan ger. Första dagen var inte så uppmuntrande.

3 minuter sent till Centralen.
10 minuter sent hem.


  1. Anonymous Anonym 

    Kul att du är tillbaka i cyber-rymden. Jag var hemma i Nynäs på premiärdagen av Nynäsbanan, vilket var tur eftersom min mobil meddelade nästan konstant på eftermiddagen att jag hade SMS från SL. (Bort)förklaringarna till de försenade och inställda tågen var vagnfel, personalbrist och signalfel. Själv tycker jag att buss 861 är ett utmärkt alternativ till tågen. Tyvärr måste jag säga eftersom jag är åksjuk, miljövän och tågälskare.

  2. Blogger POJ 

    Jag åkte bil i måndags men fick också denna ström av SMS. Det är en mycket bra funktion (SMS-meddelanden) men man önskar att den inte behöver användas så frekvent.

  3. Blogger Bernt 

    Härligt att se att du är tillbaka.

    Även om jag är utflyttad från Nynäshamn sedan något år nu, så gör jag mina gästspel för att hämta och lämna barn, och än så länge är jag inte imponerad.

    Å andra sidan så har jag väntat sedan 2004 på förbättringarna, så man kanske inte skall ha så bråttom.

    Det jag har lärt mig är att bor man i Nynäs, så skall man inte lämna Nynäs - för det går inte att lämna stan, och lyckas man mot förmodan det, så kommer man iallafall inte hem :-(

    Konstaterar en annan luttrad f d Nynäspendlare

  4. Anonymous Anonym 

    Fråga till en annan nynäspendlar:
    Bortförklaringar skriver du? Är det bättre att inte orsaken eller orsakerna informeras öht?

Skicka en kommentar
  • En Långpendlare.
  • Från Nynäshamn, Sweden
  • Jag är en som bor i Nynäshamn och jobbar i Stockholm. En långpendlare. Här beskriver jag mina resor och summerar hur mycket tid extra som genereras av förseningar på resorna. Normalt åker jag pendeltåg för att ta mig till mitt jobb.

site hit counter

Site Feed