En långpendlares funderingar

Eller hur mycket tid snor SL egentligen



I tid!


E-mail this post



Kom ihåg mig (?)



All personal information that you provide here will be governed by the Privacy Policy of Blogger.com. More...



Hoppsan. Jag ställer min klocka efter fröken ur. Exakt 08:00 slogs dörrarna upp.
Tyvärr så var tåget hem 3 minuter sent. Så fortfarande ingen dag utan förseningar...


  1. Anonymous Anonym 

    Jag har, efter en 15-årig paus, kastat mig tillbaka in i pendlarlivet i januari detta år. Mest p.g.a. trängselskatten jag inte gillade och ville inte bli skinnad av.
    Oj, vad många upplevelser jag fick på köpet då man trafikerar stadens underjord (och ovanjord) med hjälp av de allmänna kommunikationerna.
    Inställda tåg (och ingen reflektion i min trötta morgonhjärna över varför det är så …… de är ju så många, de inställda tågen!). Man rycker på axlarna och väntar sina 15/20 minuter på nästa pendeltåg …….. som t.ex. idag. Vart försvann 7,07 tåget mot Västerhanninge????
    Trista stationer som såg sitt bästa redan på 80-talet ( Handens pendeltågstation t.ex.) och som inte kommer att rustas i brådrasket misstänker jag….
    Och samtidigt byggs det nya hinder för bilisterna på väg till jobbet (de som biter ihop tänderna och snällt betalar trängsällskatten för att komma igenom den stad vars gator de politiska trafikbesluten har effektivt blockerat sedan lång tid tillbaka).

    Hur ska vi egentligen ha det, vi som bor och jobbar i Mälardrottningens stad?! Är vi nöjda med det liv som politikerna tvingar oss att leva då de fattar sina ideologiska beslut?

  2. Anonymous Anonym 

    Välkommen i gemenskapen. Kul att du hittade hit till min lilla blog. Som du ser så är jag snart uppe i 1 dygn av förseningar. 1 dygn...

  3. Anonymous Anonym 

    Min bästa pendeltid med bil är 32 min. Om jag såg det som det normala så skulle även jag vara 5-15 minuter "sen" varje dag pga av trafik. Varför blir ni tåg-pendlare helt galna när bil/båt/flyg-resor blir lika mycket sena? Varför skulle just tåg vara det felfria perfekta sättet att resa? Vem har lurat i er det?

  4. Anonymous Anonym 

    Det är synd om oss helt enkelt.

    Jag köper en tjänst från SL. Den tjänsten består i att ta mig från punkt A till punkt B på en viss tid. Naturligtvis kan det hända saker som gör att det blir förseningar men det är inte normala förseningar vi pratar om och inte något jag vill betala för.

    Som bilist betalar du inte för tjänsten att åka bil och att vara framme en viss tid. Du bestämmer själv när du skall starta och ansvarar för färden. Om det är mycket trafik tar det längre tid och det är beroende av hur många som åker med kollektivtrafiken.

    Om inte vi som pendlar med allmänna färdmedel fanns hur lång tid skulle din bilresa ta då?

  5. Anonymous Anonym 

    Jag åker minst 2 h tåg, enkel resa, varje arbetsdag. Ok, ibland är tåget sent, men oftast i hyfasad tid.

    Det som slår mig mesta av allt är varför tågen ofta blir sena. Alla stressade idioter som måste komma i sista sekund och hålla upp dörrarna samt att alla måste gå på och av i samma dörr när det finns flera andra öppna i resten av tåget. Personalen ropar via högtalarna men det skiter dessa människor i utan ser sig själv som viktigare än de hundratals pendlare som redan sitter i tåget och som såg till att komma i tid.

    Vad kan SL göra åt det? Vakter vid varje dörr som hindrar dessa idioter från att hålla dörrarna? Packare som i japanska tåg så alla verkligen anstränger sig att använda alla tillgängliga dörrar?

    Jag hatar dessa människor mer än de stackars anställda som får skit för klantiga och idiotiska pendlares beteenden, korkade politiska beslut (alla partier har nåt idiotiskt att komma med) och tåg/spår/signaler som skulle rustats upp eller pensionerats för 10-15 år sen.

Skicka en kommentar
  • En Långpendlare.
  • Från Nynäshamn, Sweden
  • Jag är en som bor i Nynäshamn och jobbar i Stockholm. En långpendlare. Här beskriver jag mina resor och summerar hur mycket tid extra som genereras av förseningar på resorna. Normalt åker jag pendeltåg för att ta mig till mitt jobb.

site hit counter

Site Feed