En långpendlares funderingar

Eller hur mycket tid snor SL egentligen



Bra och dåligt.


E-mail this post



Kom ihåg mig (?)



All personal information that you provide here will be governed by the Privacy Policy of Blogger.com. More...



Bra att SL inte tänker ersätta pendeltågstrafiken med bussar utan i stället förstärker med extra bussar i vinter. Läste detta i Nynäsposten.

Dåligt att tåget som jag skulle åka med var inställt. Ersättningsbuss sade man men jag tog 861-an i stället. Detta gjorde att jag endast blev 14 minuter sen till Centralen. Bussen måste m.a.o. ha kört fort och jag gick precis på ett tunnelbanetåg när den var framme. För jag borde ha varit 23 minuter sen enligt tidtabell. Alltid något.

Hemåt så var det stopp i Ösmo. Därifrån så var det buss som gällde. 1:a bussen stod och väntade men en stationsvärd sade att det skulle komma en till straxt efter. Eftersom den 1:a bussen var full och folk stod i gången så väntade jag. Efter ca. 5 minuter kom så buss 2 och sedan började en riktigt snabb färd mot Nynäshamn. Det gick väldigt fort och ryckigt.

Jag blev förvånad att man släpper iväg bussar på vägen med folk stående i gången. Är det verkligen lagligt? Det låter helt absurt att man måste använda bälte om det finns i bussen men man får stå i gången! Det som är absurt är alltså ståendet. Inte att man måste använda bälte. Representanten från Swedbuss sade att han hade instruktioner som sade att det var OK att skicka iväg sådana bussar. Däremot stod det att man inte rekommenderar detta. Är det någon som vet vad som gäller?

Hem blev jag 21 minuter försenad. Och det med ersättningsbuss från Ösmo. Ännu en gång konstaterar jag att det inte går att åka ersättningsbuss och vara mindre än 20 minuter sen.


  1. Anonymous Anonym 

    "Ännu en gång konstaterar jag att det inte går att åka ersättningsbuss och vara mindre än 20 minuter sen." ---> Amen to that!

    Idag var det signalfel i Rosersberg. När fick vi resenärer veta det? Jo, när klockan var 7:45 och det fanns tågen med avgångstider 7:34 och 7:49 på platformen. Så vi alla fick springa till busterminalen därför att "ersättningsbussarna väntar på oss"....var någonstans? Sedan fick man veta att de blev beställda men inte på vägen dit.

    Jag köpte en biljett med SJ men sedan kom på att om det var fel i Rosersberg, då skulle inget tåg kunna åka förbi. Så jag stod och väntade på bussen när jag såg flera ungdomar springa mot platformen. Vad hände? 7:49-tåget avgick, och trafiken var igång men det var ingen som sa något om det. Jag kom till jobbet "endast" en timme försenad.

Skicka en kommentar
  • En Långpendlare.
  • Från Nynäshamn, Sweden
  • Jag är en som bor i Nynäshamn och jobbar i Stockholm. En långpendlare. Här beskriver jag mina resor och summerar hur mycket tid extra som genereras av förseningar på resorna. Normalt åker jag pendeltåg för att ta mig till mitt jobb.

site hit counter

Site Feed