En långpendlares funderingar

Eller hur mycket tid snor SL egentligen



Fredag


E-mail this post



Kom ihåg mig (?)



All personal information that you provide here will be governed by the Privacy Policy of Blogger.com. More...



Vet inte vad som hände men 11 minuter kom vi sent till Centralen i dag.

Hemåt så blev det förseningar igen. Eftersom tåget bara var några minuter sent så tänkte jag att ersättningsbussen som erbjöds skulle göra att förseningen blev mindre än 20 minuter. Egentligen trodde jag inte det men tog i alla fall bussen. Det var dumt. Bussen, som var överfull, kom fram efter nästa tåg till Nynäshamn. Detta är ALLTID fallet. Det här var sista gången jag tar ersättningsbussen. Från och med nu så blir det taxi eftersom förseningen alltid blir mer än 20 minuter. Jag kommer också att redovisa mina taxiresor på sidan. Förseningen blev till slut 33 minuter.

Jag fick några frågor om hur resegarantin fungerar. Här är SLs sida om resegarantin.

Nedan är mina svar och tolkningar på frågorna:

"Hur man går tillväga för att få ersättningen?"
- På SLs sida om resegarantin finns ett formulär man kan fylla i. Detta skrivs ut, signeras och bifogas taxikvittot. Sedan skickas det in till SL. SL står för portot.
"Är man berättigad taxi fast det är utlovad ersättingsbuss?"
- Även om buss är utlovad och du riskerar att bli mer än 20 minuter försenad kan du ta taxi. Jag kommer hädanefter att ta taxi eftersom SL inte kan få mig mindre än 20 minuter försenad hem med buss. OBS! detta är min tolkning. Varje begäran bedöms efter den förklaring som du skriver till SL.
"Hur snabbt kommer taxin?"
- Kan inte svara på denna. Det är olika beroende på hur många taxibilar som finns i området. Från Västerhaninge så har jag använt Taxi 020 eftersom det finns många sådana bilar i området. Du måste själv ordna med taxi. Detta gör inte SL.
"Kan jag ta den enda fram till nynäshamn?"
- Ja. Från sl.se: "du ska åka till det ställe i närheten där vår trafik fungerar.". I Nynäshamnsfallet så är det hem.

OBS! Varje fall bedöms för sig. Resor ersätts med upp till 400.-. Men (från sl.se igen) "Efter en bedömning på vår kundtjänst kan även ett sådant taxiutlägg ersättas, helt eller delvis.". Jag har fått ersättning för 807.-. En annan sak att tänka på är att du måste ligga ute med pengar. Det brukar ta ca. 2-3 veckor innan pengarna sätts in på ditt konto.

Om fler från Nynäshamn tog taxi från Västerhaninge så skulle det kosta SL så mycket att de måste reagera. Min uppmaning till alla som kan är därför:

Utnyttja resegarantin mera!


  • En Långpendlare.
  • Från Nynäshamn, Sweden
  • Jag är en som bor i Nynäshamn och jobbar i Stockholm. En långpendlare. Här beskriver jag mina resor och summerar hur mycket tid extra som genereras av förseningar på resorna. Normalt åker jag pendeltåg för att ta mig till mitt jobb.

site hit counter

Site Feed