En långpendlares funderingar

Eller hur mycket tid snor SL egentligen



X60


E-mail this post



Kom ihåg mig (?)



All personal information that you provide here will be governed by the Privacy Policy of Blogger.com. More...



Det är nästan skönt att åka X60. Nästan därför att sätena är för hårda. Det är tyst och det verkar skaka mindre. Det finns AC som nu verkar vara inställt rätt och inte för kallt. Men varför är sätena så hårda? Det kanske är en smaksak så att andra tycker att det är bra men inte jag. Vad tycker du?

3 minuter försenad blev jag i morse också.


  1. Anonymous Anonym 

    Underhudsfett är bra att ha på baken vid sådana tillfällen :-)
    Har faktiskt inte haft äran att åka i de nya vagnarna, kan bero på att jag väldigt sällan åker pendel.

  2. Anonymous Anonym 

    Konstigt att man utmålar X-60 som frälsare för SLs pendeltåg. Har man redan glömt "signalfel", "växelfel", och förmodligen snart "solhalka" och andra billiga bortförklaringar från SL, från vilka vi köpt tjänsten att fraktas från A till B. När tar SL sitt ansvar?? Dessa muppar som anställts för att få ner arbetslöshetsstatistiken tycks ju vara helt ointresserade att sköta sitt jobb.

  3. Anonymous Anonym 

    Konstig kommentar, Per-Magnus! Vad har arbetslöshetsstatistiken med detta att göra? Men du har rätt i att det vore bra att få en lösning på BANVERKETS växelfel, signalfel m.m. Att lövhalka varit ett problem för järnvägen i alla tider, liksom ishalka ställer till det för bilister är allmänt känt. Förhoppningsvis hittas snart en lösning, som inte kräver att alla träd längs banan behöver huggas ned. Men det är ju ett internationellt problem som drabbar alla tåg vid acceleration och retardation. Men att SL har så mycket med just det du skriver om att göra ser jag inte. Dock vore det bra att få en TYDLIG ansvarsfördelning SL/Banverket, vilket ju SL jobbar på såvitt jag vet.

    Men jag tror att SL:s bästa beslut hittils har varit att förlänga vändtiderna (fr.o.m. nya entreprenörens övertagande) och ta in trygga Tågkompaniet som för en bra personalpolitik (delägare i Stockholmståg) som ny entreprenör. De har ju inneburit en revolution för Roslagsbanan de senaste åren, i form av Roslagståg.

  4. Anonymous Anonym 

    Bäste Kuba Lestiv!

    För att råda bot på "besvärliga" siffror rörande arbetslösheten har man kallat in B-laget för att få ordning på kollektivtrafiken i Stockholms län. Jag tycker det är dåligt av dig att försvara dessa människor, som uppenbarligen INTE sköter sina arbetsuppgifter. Titta på resenärsforums rapport. Den visar vad SLs styrelse inte uträttat. Man är väldigt duktig på att tala om vilka konstutställningar som gäller för dagen, men kärnverksamheten har "glömts" bort.Jag har av SL köpt mitt färdbevis (gällande 1 månad) och är i min fulla rätt att kräva att SL sköter sina åtaganden. Med risk för att verka tjatig: SL påminner om en oseriöse bilskojaren som ansåg att motorhaveriet på den nyss sålda bilen inte var hans bekymmer eftersom den kom från en underleverantör.

  5. Anonymous Anonym 

    Per-Magnus,
    kan du tydliggöra vad du menar med att "B-laget" kallats in för att få ordning på kollektivtrafiken i Stockholms län, och vad det har att göra med arbetslösheten? Att SL är ansvariga för din resa håller jag förstås helt med om, men din jämförelse med "bilskojaren" haltar, eftersom infrastrukturen av naturliga skäl inte är en helt konkurrensutsatt marknad, vilket tillverkning av bildelar är. När det endast finns en spårhållare (Banverket) är det svårt för SL att börja köra på parallella spår med bättre underhåll. Men min huvudfråga är den ovannämnda kopplingen till arbetslösheten och "B-laget".

  6. Anonymous Anonym 

    Detta är definitivt inget påhopp på arbetslösa. Redan 1979 fanns problemen. Inget har hänt. Man börjar fundera om SL tagit in folk från gatan bara för att kunna säga man jobbar på problemet, det har ju inte hänt någonting. SL säljer färdbevis för att människor ska kunna transportera sig mellan olika punkter. Följaktligen ligger ansvaret på SL att man ser till att sina entreprenörer sköter sina arbetsuppgifter. Tunnelbana och buss fungerar, dock inte pendeltågen.

Skicka en kommentar
  • En Långpendlare.
  • Från Nynäshamn, Sweden
  • Jag är en som bor i Nynäshamn och jobbar i Stockholm. En långpendlare. Här beskriver jag mina resor och summerar hur mycket tid extra som genereras av förseningar på resorna. Normalt åker jag pendeltåg för att ta mig till mitt jobb.

site hit counter

Site Feed