En långpendlares funderingar

Eller hur mycket tid snor SL egentligen



Hur gör SL nu?


E-mail this post



Kom ihåg mig (?)



All personal information that you provide here will be governed by the Privacy Policy of Blogger.com. More...



I onsdags åkte jag in till Stockholm och blev 5 minuter sen till Centralen. Sedan åkte jag till Göteborg och skulle tillbaka hem i dag (torsdag) på kvällen. Tåget från Göteborg var ca. 5 minuter sent vilket är acceptabelt eftersom det är en väldigt liten tid i jämförelse med resans längd. Detta innebar att jag var litet sen till pendeln. Jag sprang till perrongen och upptäckte att tåget var sent för en gångs skull...

Nu kommer min fråga. Hur gör SL?

Jag ringde till trafikupplysningen och fick veta att tåget mot Nynäshamn inte skulle vänta och att man skulle beställa 1 buss mot Nynäshamn från Västerhaninge. Eftersom tåget, enligt tavlan, var 18 minuter sent (här vet vi alla hur bra det stämmer) och det var 1 buss = man åker förbi Ösmo insåg jag snabbt att förseningen var minst 20 minuter så jag frågade om resegarantin skulle gälla. Förmodligen blev svaret om jag åker till Västerhaninge. Snabbt som ögat tog jag en taxi och lyckades hinna med tåget i Västerhaninge mot Nynäshamn. Summan blev dock 807 kr. Det blir intressant att se hur SL gör i detta fallet. Jag återkommer med svar. På upplysningen sade man att man inte kan garantera att pengarna kommer att betalas ut men att man hellre friar än fäller. Var det någon som åkte med 18:52 tåget (eller 19:10 som det stod när jag gick) och kan berätta hur snabbt det gick?

Sedan var tåget till Nynäshamn 4 minuter sent.


  • En Långpendlare.
  • Från Nynäshamn, Sweden
  • Jag är en som bor i Nynäshamn och jobbar i Stockholm. En långpendlare. Här beskriver jag mina resor och summerar hur mycket tid extra som genereras av förseningar på resorna. Normalt åker jag pendeltåg för att ta mig till mitt jobb.

site hit counter

Site Feed