En långpendlares funderingar

Eller hur mycket tid snor SL egentligen



Åter i "pendeltjänst".


E-mail this post



Kom ihåg mig (?)



All personal information that you provide here will be governed by the Privacy Policy of Blogger.com. More...



I dag pendlade jag igen. Har haft möjligheten att sitta hemma en längre tid men nu är jag på banan igen. 8 minuters försening till Centralen.

Hå hå ja ja. Hem så stod det "Trafiken inställd" på tavlan. Det var lagom roligt när man skall till Nynäshamn och tågen då endast går 1 gång per timme (jag åkte sent hem). Vid fråga i luckan om hur jag skulle ta mig till Nynäshamn så tyckte han att jag skulle ta tunnelbanan till Farsta och anslutande tåg därifrån. Det hinner jag inte sade jag då och svaret blev: "Ta en taxi" + en reklamfolder och ifyllnadsblankett om resegarantin. De hade bunkrat upp en hög med dessa. Sagt och gjort. Jag gick och tog en taxi till Västerhaninge. Men vänta, det kommer mera.

I Västerhaninge så frågar jag om tåget till Nynäshamn. Det visar sig då att det är inställt. Tydligen p.g.a. att tågen behövdes bättre på sträckan Västerhaninge och vart man nu vände i den riktningen. Då dög det med stenålderstågen som vi i Nynäshamn alltid får stå ut med utom i situationer som dessa då vi får ersättningsbuss i stället. Men ersättningsbussar var nog beställt och skulle nog dyka upp till tåget som snart skulle komma till Västerhaninge...

Jag tog en taxi igen. Detta gjorde att jag kom i tid hem.


  1. Blogger Unknown 

    En lustig sak hände ikväll(torsdag), skulle åka med 19:03 tåget från Skogås mot city. Det kom inte. Nästa tåg som skulle gå var 18:18 tåget som de satt en ny avgångstid till 19:18 på monitorerna. Men först runt 19:22(!) så gick det tåget upp i rök(!) från monitorerna.

    Sedan kom ett annat tåg ca 19:30.

    Kan det vara så illa att de medvetet mörkar att tåg blir inställda, för de torde ju vetat att 18:18/19:18-tåget blev inställd redan ca 10-12 min(ca 19:08(?)) innan då det förmodligen aldrig lämnade västerhaninge.

    Tycker detta hänt mig flera gånger.

    Tog givetvis en taxi sista biten i city för att minska förseningen.

  2. Anonymous Anonym 

    Jag brukade kolla på trafikavvikelserna innan jag gick hemifrån eller från jobbet, men efter att jag bytt jobb så blev informationen inte aktuellt. T.ex kunde jag kolla att tågen gick i tid och att det inte fanns någon försening men sedan när jag kom till pendeltågsstationen "hoppsan, det är x antal minuters försening".

    Men igår var det bra att jag kollade....damn 1 timmes försening och ingen information om varför kl 16 när jag kollade. Så jag fick åka till Centralen och ta mig hem med SJ-tåget.

    Jag tänkte på dig igår och var nyfiken på hur det gick för dig. Hoppas du får alla taxipengar tillbaks.

  3. Anonymous Anonym 

    SL får mig tänka på en kille som hade ett läckande tak. Laga taket var inte att tänka på. I stället satte han en hink på golvet i vilken vattnet fick droppa ned. Bekvämt kortsiktigt, men sedan då??????????

    Per-Magnus Andersson, f d SL-trafikant, numer boende på en ort dit inte SLs trafikterror når.

Skicka en kommentar
  • En Långpendlare.
  • Från Nynäshamn, Sweden
  • Jag är en som bor i Nynäshamn och jobbar i Stockholm. En långpendlare. Här beskriver jag mina resor och summerar hur mycket tid extra som genereras av förseningar på resorna. Normalt åker jag pendeltåg för att ta mig till mitt jobb.

site hit counter

Site Feed